Inicjalizacja zmiennej w JAVA
Zanim użyjesz zmiennej, powinieneś nadać jej wartość. Jeden ze sposobów, który już poznałeś, polega na użyciu operatora przypisania. Kolejny polega na nadaniu wartości zmiennej podczas jej deklarowania. W tym celu za nazwą zmiennej umieszczamy znak równości i początkową wartość zmiennej. Oto ogólna postać takiej inicjalizacji:
typ zmienna = wartosc;
zmienna otrzyma podaną wartość w momencie jej utworzenia. Wartość ta musi być oczywiście zgodna z typem zmiennej. Oto kilka przykładów takiej inicjalizacji:
char ch = 'X'; // inicjuje ch literą X
float f = 1.2F; // f otrzymuje wartość 1.2
Jeśli deklarujesz dwie lub więcej zmiennych za pomocą jednej instrukcji, to również w tym przypadku możesz nadać im wartości początkowe. Na przykład:
W tym przykładzie tylko zmienne b i c zostały zainicjowane.
Dynamiczna inicjalizacja
Chociaż w poprzednich przykładach do inicjalizacji zmiennych używaliśmy wyłącznie stałych, Java umożliwia również dynamiczną inicjalizację zmiennych za pomocą dowolnego wyrażenia, które jest poprawne w momencie deklarowania zmiennej. Na listingu 2.7 przedstawiłem przykład krótkiego programu, który oblicza pojemność walca w oparciu o jego wysokość i promień podstawy.
// Demonstruje dynamiczną inicjalizację.
class DynInit {
public static void main(String args[]) { double radius = 4, height = 5;
// dynamiczna inicjalizacja zmiennej volume podczas wykonywania programu
double volume = 3.1416 * radius * radius * height;
System.out.println("Pojemność walca wynosi " + volume);
}
}
W programie tym zostały zadeklarowane trzy zmienne lokalne: radius, height i volume. Pierwsze dwie, radius i height, zostały zainicjowane za pomocą stałych. Natomiast zmienna volume została zainicjowana dynamicznie wartością wyrażenia reprezentującego pojemność walca. Wyrażenie inicjujące może zawierać dowolny element poprawny w momencie inicjalizacji, w tym inne zmienne, literały, a nawet wywołania metod.
Java. Przewodnik dla początkujących. Wydanie VI, Autor: Herbert Schildt, Wydawnictwo: Helion