Nazywanie komponentów GUI w Android Studio
Podobnie jak w środowisku Eclipse, w środowisku Android Studio również nadamy nazwy komponentom interfejsu, aby uzyskiwać do nich dostęp w kodzie. Jednak w Android Studio nazwy elementów GUI nie pojawią się domyślnie w kodzie źródłowym Java. Trzeba będzie samodzielnie połączyć te komponenty XML GUI z kodem Java, zanim zaczniemy używać ich w kodzie. Na razie wystarczy jednak zmienić właściwość id liczbowego pola tekstowego, przycisku Guess oraz ostatniej etykiety na odpowiednio txtGuess, btn-Guess oraz lblOutput. Jeśli pojawi się wyskakujące okienko z pytaniem Update Usages? (Zaktualizować odwołania), wyrażamy zgodę, klikając przycisk Yes. Użyjemy tych nazw dla wygody i zachowania spójności. Rysunek 4.11 przedstawia pole tekstowe, przycisk oraz etykietę po zmianie nazw.
Rysunek 4.11. Zmienianie nazw komponentów EditText, Button oraz TextView (w ramce) przez modyfikowanie ich właściwości id na odpowiednio txtGuess, btnGuess oraz lblOutput
Ostatnią czynnością, jaką powinniśmy wykonać, zanim zaczniemy kodowanie w języku Java, jest ukrycie małej ikony FAB (skrót od Floating Action Button, czyli przestawny przycisk akcji), przedstawionej w prawym dolnym rogu podglądu widoku na rysunku 4.12. Ikona FAB nie zawsze jest domyślnie pokazywana, ale jeśli jest ona widoczna w naszym projekcie, dwukrotnie klikamy plik activity_main.xml w panelu Project Explorer 1.. Klikamy kartę activity_main.xml znajdującą się nad widokiem projektu 2., a następnie klikamy ikonę FAB 3.. Przechodzimy do okna Properties i właściwości visibility przypisujemy wartość invisible (niewidoczna) 4.
Zdecydowaliśmy się na ukrycie ikony FAB, zamiast usunąć ją z projektu, aby móc w przyszłości użyć przycisku FAB do dodawania do aplikacji nowych funkcji. Przycisk FAB umożliwia m.in. publikowanie informacji z aplikacji w serwisie Facebook, tweetowanie na Twitterze, jak bardzo lubimy aplikację, czy przesłanie do znajomego e-maila z informacją o aplikacji. W kolejnej części rozdziału przygotujemy interfejs GUI w taki sposób, aby móc używać go w kodzie Javy podczas programowania reszty aplikacji.
Rysunek 4.12. Ukrywanie ikony FAB przez przejście do pliku activity_main.xml, kliknięcie małej ikony koperty i przypisanie wartości invisible właściwości visibility
Materiał opracowany na podstawie: Java, to takie proste Praktyczne wprowadzenie do programowania, Bryson Payne, wyd. WN PWN, 2018 r.