Categories
Technika mieszana
Generowanie zoe technik mieszan polega na poczeniu technik ?od dou do góry?
i ?od góry do dou?. W tym przypadku elementy bd tworzone zarówno bezporednio
po uruchomieniu rodowiska zespou Standard.iam, jak i bd wstawiane do zespou za
pomoc polecenia Wstaw np. z biblioteki elementów znormalizowanych. Rysunek 4.51. Wczanie widoku przekroju
Rysunek 4.52.
Widok kolca
w przekroju
paszczyzn XY
Metod projektowania czci z wykorzystaniem ju istniejcych komponentów w zespole
oraz wczytywania komponentów z biblioteki elementów znormalizowanych zaprezentowano
podczas tworzenia zoenia opatki przedstawionej na rysunku 4.53.
Rysunek 4.53.
Rysunek zoenia
opatki
Przed przystpieniem do projektowania bardzo wygodne bdzie zdefiniowanie nowego
projektu w wyniku wcinicia przycisku Projekty, dostpnego bezporednio po uruchomieniu
programu lub zamkniciu poprzedniego szablonu (rysunek 4.4).
Utworzenie nowego projektu bdzie polegao na wciniciu przycisku Nowy, co spowoduje
otwarcie kolejnego okna umoliwiajcego wybór typu projektu. Podobnie jak w poprzednim
przypadku, projekt bdzie wykonywany na pojedynczym stanowisku, dlatego te
i tym razem mona zaznaczy opcj Nowy projekt jednego uytkownika (rysunek 4.5). Nowo tworzony projekt otrzyma nazw opatka (rysunek 4.54). Podczas tworzenia
projektu mona utworzy folder, w którym automatycznie zapisywane bd wszystkie
pliki zwizane z projektem. W tym celu naley otworzy okno poszukiwania folderu
klikniciem przycisku oznaczonego trzema kropkami w oknie kreatora projektu. Aby
utworzy nowy folder, naley zaznaczy katalog Zespoy utworzony na pocztku rozdzia
u i wcisn przycisk Utwórz nowy folder. Po opatrzeniu go nazw opatka naley
wcisn przycisk OK oraz Zakocz w kolejnym oknie. Ostatni czynnoci przy definiowaniu
nowego projektu bdzie dwukrotne kliknicie jego nazwy w celu zatwierdzenia
go jako projektu biecego (rysunek 4.55).
Rysunek 4.54. Tworzenie folderu nowego projektu
Rysunek 4.55.
Tworzenie
folderu nowego
projektu
Aby doda nowy komponent, w biecym zoeniu naley wybra polecenie Utwórz po
wczeniejszym uruchomieniu szablonu Standard.iam (rysunek 4.1). Na ekranie monitora
pojawi si okno definiujce now cz (rysunek 4.56). Okrelamy w nim jej nazw,
rodzaj pliku, katalog, w jakim bdzie on zapisany, plik szablonu, na którym cz bazuje,
oraz, opcjonalnie, czy bdzie ona od razu wizana do ciany innego komponentu.
Rozpoczynajc tworzenie rkojeci opatki (rysunek 4.57), po klikniciu przycisku OK
naley najpierw ustawi now powierzchni szkicu klikniciem myszk w dowolnym
miejscu na ekranie. Operacja ta jest niezbdna, poniewa jest to pierwszy komponent
w zoeniu i nie ma powierzchni, na której mona byoby taki szkic zdefiniowa. Rysunek 4.56.
Okno tworzenia
nowego komponentu
Rysunek 4.57.
Rysunek rkojeci
opatki
Wybranie paszczyzny XY spowoduje otwarcie rodowiska szkicu, w którym mona
przystpi do generowania geometrii rkojeci opatki. Do utworzenia zewntrznej geometrii
rkojeci opatki uyto polecenia Linia, które ma moliwo generowania uku stycznego
(rysunek 4.58). uk styczny do odcinka wygenerowano po wciniciu lewego przycisku
myszy, bez koczenia polecenia, w punkcie kocowym odcinka stycznego do uku. Przy
wcinitym lewym przycisku myszy wykonano ruch w prawo i do dou, co spowoduje
wygenerowanie uku z waciwym kierunkiem. Zwolnienie przycisku myszy spowoduje
utworzenie uku stycznego do odcinka.
Rysunek 4.58. Tworzenie zewntrznego szkicu rkojeci opatki
Po zwymiarowaniu szkicu naley koniecznie sprawdzi, czy pomidzy ukiem i odcinkami
zachowane s wizania geometryczne stycznoci (rysunek 4.59). Rysunek 4.59. Wymiarowanie szkicu i dodawanie wizania stycznoci
Wewntrzny kontur mona bdzie wykona po odsuniciu geometrii zewntrznej za pomoc
polecenia Odsunicie (rysunek 4.60). Po wskazaniu geometrii do odsunicia naley klikn
myszk kierunek odsunicia. W tym przypadku kliknito wewntrz ju istniejcej geometrii,
a wielko odsunicia równ 2 zdefiniowano za pomoc polecenia Wymiar.
Rysunek 4.60. Wykonanie wewntrznego konturu przez odsunicie zewntrznego
Ostatni etap tworzenia geometrii szkicu bdzie polega na jej zamkniciu. W tym przypadku
za pomoc polecenia Linia naley dorysowa dwa pionowe odcinki, które pocz
koce poziomych odcinków i stworz zamknit geometri (rysunek 4.61). Jest to operacja
konieczna przed zastosowaniem wycignicia prostego, w wyniku którego ma powsta
model bryowy (rysunek 4.62).
Rysunek 4.61. Zamknicie geometrii szkicu
Na modelu rkojeci opatki naley jeszcze wygenerowa dwa otwory przejciowe
o rednicy 2 mm. Po uruchomieniu polecenia Otwory i wskazaniu powierzchni ich lokalizacji
mona bdzie przystpi do ich wymiarowania. W tym celu wystarczy wskazywa Rysunek 4.62.
Tworzenie
modelu
bryowego
rkojeci
opatki
odpowiednie krawdzie i wpisywa wielkoci odsunicia od nich osi wstawianego otworu
(rysunek 4.63). Przy generowaniu pierwszego otworu bdzie on odsunity od krótszej
krawdzi o 2,5 mm, a od duszej o 5 mm. W przypadku drugiego otworu: od krótszej
2,5 mm, a od duszej 10 mm (rysunek 4.64).
Rysunek 4.63.
Generowanie otworu
na modelu bryowego
rkojeci opatki
Rysunek 4.64.
Widok kompletnego
modelu bryowego
rkojeci opatki
Na zakoczenie w sposób pokazany na rysunku 4.38 mona do modelu rkojeci opatki
przypisa dowolny materia. Przejcie do rodowiska zespou nastpi po klikniciu przycisku
Powrót znajdujcego si na wstce Model. Zaprojektowana rkoje opatki bdzie
na dalszym etapie podstaw do tworzenia opatki zaprezentowanej na rysunku 4.65. Po
wybraniu polecenia Utwórz naley okreli nazw nowego elementu, po czym paszczyzn
szkicu ustawi na wewntrznej dolnej powierzchni rkojeci opatki (rysunek 4.66).
Kliknicie przycisku OK spowoduje, e konieczne bdzie wybranie powierzchni, na
której zostanie utworzona nowa cz. Rysunek 4.65.
Rysunek opatki
Rysunek 4.66. Definiowanie nowego komponentu i ustawienie paszczyzny szkicu
Podczas projektowania opatki zostanie wykorzystana ju istniejca geometria stanowica
jej rkoje. Bdzie to moliwe po wybraniu polecenia Rzutuj element i wskazaniu
dwóch krawdzi i dwóch otworów (rysunek 4.67). Przed przystpieniem do tworzenia
szkicu biec paszczyzn szkicu mona ustawi w widoku prostopadym w wyniku
uycia polecenia Widok powierzchni.
Rysunek 4.67. Rzutowanie ju istniejcych krawdzi na now paszczyzn szkicu Szkic opatki bdzie skada si wycznie z prostokta zwymiarowanego wzgldem zrzutowanych
wczeniej krawdzi (rysunek 4.68). Do zdefiniowania szkicu wykorzystano równie
Wizanie wspóliniowoci.
Rysunek 4.68.
Definiowanie
szkicu opatki
Po uruchomieniu polecenia Wycignicie proste mona wybra opcj Midzy (rysunek
4.69). Opcja ta pozwala na wybór powierzchni lub paszczyzn, na których rozpoczyna
si i koczy wycignicie. Mona wybra powierzchnie lub paszczyzny, które rezyduj
w innych komponentach, ale musz by na tym samym poziomie w zespole co tworzone
wycignicia.
Rysunek 4.69. Tworzenie wycignicia prostego midzy dwoma wskazanymi powierzchniami
Zaokrglenie krawdzi opatki zostao wykonane po uruchomieniu polecenia Zaokr-
glanie i zdefiniowaniu promienia równego 13 mm (rysunek 4.70).
Rysunek 4.70. Ksztatowanie opatki Biblioteki Content Center programu Autodesk Inventor zawieraj czci oraz elementy
znormalizowane (elementy zczne, ksztatowniki stalowe, czci waków i inne). Podstawowy
komponent stanowi rodzina czci lub narzdzi. Zawiera ona powizane ze
sob elementy bazujce na tym samym szablonie i bdce podstawow, docelow czci
(elementem), zrealizowanym w rónych rozmiarach. Rodziny nie mona podzieli na
mniejsze grupy.
Rodziny posegregowane s w bibliotece elementów znormalizowanych w kategorie
i podkategorie. Kategoria jest logicznym ugrupowaniem typów czci. Na przykad koki
i ruby z ebkiem szecioktnym s funkcjonalnie poczone i tym samym umieszczone
w jednej grupie ? ruby. Grupa taka (kategoria) moe zawiera podkategorie i rodziny.
Baza danych Content Center jest bardzo obszerna i zawiera kilkanacie midzynarodowych
norm oraz okoo milion rónych komponentów. Aby otworzy bibliotek elementów
znormalizowanych, naley w rodowisku zespou wybra polecenie Wstaw z Content
Center, które dostpne jest po rozwiniciu ikony symbolizujcej polecenie Wstaw
(rysunek 4.71).
Rysunek 4.71. Uruchamianie biblioteki elementów znormalizowanych
Okno dialogowe biblioteki zawiera elementy znormalizowane podzielone na kategorie.
Do projektowanego zoenia naley wczyta nity, które znajduj si w kategorii Mocowania
(rysunek 4.72).
Waciwe dla projektu nity znajduj si w rodzinie Paszczyzna, która zostanie uwidoczniona
po rozwiniciu podkategorii Nity. W tym przypadku naley wybra nit oznaczony jako
ISO 1051 (rysunek 4.73).
Przed wstawieniem nitu do zoenia najpierw trzeba zdefiniowa jego rozmiary (rysunek
4.74). Definiowanie nitu bdzie polegao na wyborze z listy jego rednicy nominalnej oraz
zakresu dugoci. Kolejny krok to wpisanie konkretnej dugoci uchwytu nitu w oknie edycyjnym
Dugo uchwytu. W tym przypadku dugo ta bdzie wynosia 6 mm. Rysunek 4.72. Okno dialogowe biblioteki Content Center
Rysunek 4.73. Wybór waciwej normy
Rysunek 4.74.
Definiowanie
rozmiarów
wstawianego nitu Poniewa domylnie zaznaczona jest opcja Niestandardowo, podczas wstawiania nitu
pojawi si okno zapisu, w którym mona bdzie zmieni nazw kopiowanego z biblioteki
komponentu. Zapis bdzie proponowany w folderze stanowicym miejsce pooenia bie-
cego pliku projektu. W przypadku zaznaczenia opcji Standardowo komponent zostaby
automatycznie zapisany w domylnym katalogu poza projektem.
Wstawienie nitów bdzie polegao na klikniciu myszk na ekranie w pobliu miejsca
ich wstawienia (rysunek 4.75). Naley skopiowa dwa nity, które nastpnie bd wstawione
w odpowiednie miejsca za pomoc wiza.
Rysunek 4.75.
Wstawienie
dwóch nitów
Usytuowanie nitów w otworach bdzie moliwe po uruchomieniu polecenia Wizanie
(rysunek 4.76). W wywietlonym oknie mona bdzie wybra wizanie Wstaw, które pozwala
na wstawianie czci walcowych do otworu. W przypadku tego wizania naley
wskaza krawd pomidzy uchwytem nitu a jego bem. Z drugiej strony na otworze naley
wskaza krawd, która ma by poczona z t wskazan wczeniej. Wizanie zostanie zatwierdzone
po wybraniu polecenia Zastosuj. Zmontowany zespó opatki przedstawiony
jest na rysunku 4.77.
Rysunek 4.76.
Uycie wizania
Wstaw
Rysunek 4.77.
Zmontowany
zespó opatki