Modele pochodne w Inventor
Jedną z technik modelowania jest tworzenie tzw. modeli pochodnych.
Model pochodny – część utworzona za pomocą narzędzia na drodze operacji logicznej Boole’a: suma, różnica lub część wspólna czyli iloczyn logiczny.
Niezależnie od typu użytego narzędzia jest to zawsze część. Zmiana tych parametrów, które zostały odziedziczone, możliwa jest jedynie na drodze edycji narzędzia, za pomocą którego cześć została utworzona.
Z poziomu modelu pochodnego można poddać edycji jedynie operację logiczną Boole’a.
Model źródłowy (Narzędzie) – część lub zespół użyte jako narzędzie do utworzenia innej części na drodze operacji logicznej Boole’a: suma, różnica lub część wspólna.
Niektóre terminy związane z techniką modeli pochodnych, zastosowane zwłaszcza w polskiej wersji językowej programu, wymagają komentarza i uporządkowania. Oto zestawienie terminów związanych z tą techniką:
Podręcznik |
Wersja angielska programu |
Wersja polska programu |
Model pochodny |
Derived Part, Derived Assembly |
część pochodna, zespół pochodny,komponent wyprowadzony |
Model źródłowy (narzędzie) |
Derived Part, Derived Assembly, Derived Component, Base Component |
część pochodna, zespół pochodny, komponent wyprowadzony, komponent bazowy |
Typowy proces projektowania części
Projektowanie części stanowi zwykle pierwszy krok procesu projektowania. Możliwe jest jednak rozpoczęcie pracy od projektowania zespołu składającego się z części. Konieczne jest w takim przypadku utworzenie pustych modeli części jako składników struktury zespołu. Najczęściej algorytm projektowania wyrobu jest kombinacją dwóch powyższych, skrajnych podejść.
W tym rozdziale ograniczymy się do omówienia procesu niezależnego projektowania części, to znaczy tworzenia jej w oderwaniu od zespołu, którego elementem ma się stać w przyszłości.
Zakładamy, że rozpoczynając projektowanie, mamy gotową koncepcję części. Wiemy na przykład, z jakiego elementu bazowego powstanie część, jakie elementy należy do niego dołączyć, a jakie odjąć (usunąć materiał) itp. Nie musimy koniecznie znać jej konkretnych wymiarów.
Przypomnijmy, że typowy proces projektowania części obejmuje następujące operacje:
− modelowanie części (3D),
− redagowanie dokumentacji 2D części,
− modyfikację projektu z poziomu modelu lub rysunku.
Modelowanie części
Oto typowy algorytm modelowania części. Przedstawiono go na przykładzie modelowania bryły. Modelowanie powierzchni odbywa się analogicznie. Podczas analizy algorytmu należy odnajdywać odpowiednie obiekty na rysunku i ewentualnie wracać do definicji niezbędnych pojęć.
Redagowanie dokumentacji
W celu zredagowania dokumentacji części w rzutach na płaszczyźnie zazwyczaj należy wykonać następujące operacje:
Modyfikacja projektu z poziomu modelu lub rysunku
Gotowy projekt części zazwyczaj prędzej czy później trzeba poddać modyfikacji. Zmian można dokonać z poziomu modelu części (pliku: *.ipt) lub z poziomu rysunku 2D zawierającego rzuty modeli (pliku: *.idw). Po modyfikacji modelu jego rzuty na rysunku uaktualniają się automatycznie. Po takiej operacji niezbędne są zwykle drobne korekty rozmieszczenia wymiarów i innych elementów opisu rysunku 2D.