Tworzenie modeli biznesowych
Książka „Tworzenie modeli biznesowych” autorstwa Alexandra Osterwaldera i Yves Pigneur to wyjątkowa pozycja dla osób którzy poszukują dobrego pomysłu na biznes. Autorzy sami rekomendują książkę jako „Przewodnik dla wizjonerów, ludzi pragnących wyznaczać własne zasady gry i tych, którzy chcą podważać status quo - dla ludzi, którzy myślą o projektowaniu prrzedsiębiorstw przyszłości lub zmianie przestarzałych modeli biznesowych!”. Moim zdaniem jest to jednak coś więcej. W środku znajdujemy bowiem bardzo szczegółowy i dogłębny podręcznik budowy i organizacji przedsiębiorstwa. Punktem wyjścia do analizy jest szablon – czyli formularz zawierający dziewięć obszarów. Wypełnienie tych pól pozwala precyzyjnie opisać model biznesowy przedsiębiorstwa czyli sposób jego funkcjonowania. Te dziewięć obszarów charakteryzujących firmę wygląda następująco:
1. Segmenty klientów
2. Propozycja wartości
3. Kanały
4. Relacje z klientami
5. Strumienie przychodów
6. Kluczowe zasoby
7. Kluczowe działania
8. Kluczowi partnerzy
9. Struktura kosztów
W dalszej części książki szczegółowe modele biznesowe rozważane są właśnie w kontekście różnych sposób ukształtowania tych obszarów. Przykładowo model biznesowy takiego praktycznego narzędzia jak maszynka do golenia firmy Gillette jest szczegółowo rozpisany właśnie przez pryzmat tych dziewięciu obszarów. Dzięki przedstawieniu tego modelu w bardzo czytelniej formie z łatwością dostrzeżemy prostą zależność między propozycją wartości a strumieniem przychodów w przypadku maszynki do golenia. Nie jest bynajmniej jedyna tego typu analiza – większość z nich dotyczy nowoczesnych przedsiębiorstw jak Apple lub Skype. Autorzy książki opierając się na realnie działających przedsiębiorstwach przekłada ich sposób funkcjonowania na modele działania i tworzy z nich grupy. Dostajemy więc w rezultacie listę wielu funkcjonujących modeli biznesowych, co stanowi dobry wstęp do samodzielnego tworzenia własnego modelu. Ale to jest tylko jedna z części tej niezwykłej książki.
Dla mnie bardzo interesujący rozdział prezentujący techniki i narzędzia projektowe ułatwiające tworzenie modeli biznesowych. Opisane są tu konkretne techniki pozwalające opracować model. Przykładowo technika nazwana „z inspiracji klienta” składa się z listy pytań które pozwalają wejść w rolę klienta i dostrzec wszystkie istotne elementy modelu. Uświadomienie całej złożoności sytuacji klienta – szczególnie w przypadku gdy zakup ma większą wartość, pozwala nam zaplanować cały biznes od opracowania produktu, przez sprzedaż, aż po dostawę. Autorzy książki twardo stąpają po ziemi, dzięki czemu wskazówki które dają są bardzo praktyczne i możliwe do zastosowania od zaraz. Jest to widoczne także w przypadku konkretnych porad jak wizualizować pomysły oraz jak poszukiwać kreatywnych rozwiązań w ramach zespołu projektowego.
Dla kogo jest więc ta książka? Tak naprawdę dla wszystkich, którzy planują uruchomienie własnej firmy i poszukują nowych pomysłów w tym zakresie. Książka ta pełni rolę podręcznika w organizowaniu nowego przedsięwzięcia biznesowego, dotykając wszystkich obszarów istotnych dla przedsiębiorstwa. Największy nacisk jest położony na poszukiwanie modelu biznesowego – czyli sposobu działania firmy, która ma przynosić zysk. Polecam książkę wszystkim myślącym o własnym startupie, ale i doświadczonym menadżerom jako przewodnik w poszukiwaniu nowych rynków.