Usługi dla firm internetowych
Coraz więcej firm decyduje się na przeniesienie swojej działalności lub rozszerzenie jej o platformę internetową. Najczęściej jest to e-commerce, handel w sieci, który pozwala zaoszczędzić na kosztach zatrudniania pracowników i wynajmu pomieszczeń. Na jakie e-usługi warto zwrócić uwagę przy przenoszeniu się w świat wirtualnego handlu?
Domena, strona, sklep
Pierwszym krokiem ku e-commerce jest wykupienie odpowiedniej domeny i znalezienie firmy, która tą domenę będzie hostowała. Warto przemyśleć możliwość skorzystania z ofert osadzenia swojej domeny na wirtualnym serwerze - w chmurze obliczeniowej (np. platforma Click-shop). Profity takiego rozwiązania są znaczne ? po pierwsze niższe koszty hostowania, po drugie możliwość skorzystania z oprogramowania, umożliwiającego stworzenie wirtualnego sklepu bez konieczności nauki programowania i wreszcie po trzecie - szybkość i łatwość migracji domeny w razie konieczności. Rozwiązanie to ma jednak także minusy, a jest nim przede wszystkim bezpieczeństwo, które wymaga od administratorów znacznie więcej działań, niż "klasyczne" usługi hostingowe. Coraz więcej firm hostingowych oferuje pełny pakiet usług (dedykowany konkretnej aktywności, np. założeniu sklepu internetowego) dostarczając zarówno interfejs, jak i programy do obsługi i gotowe rozwiązania.
Wypełnienie strony zawartością (zdjęcia, teksty, aplikacje) również nie jest problemem. W sieci działa wiele serwisów dedykowanych działalności freelancerów (jak chociażby Oferia czy Getak), gdzie można stosunkowo niskimi kosztem zlecić wykonanie opisów do katalogu, prowadzenie bloga, promocję na Facebooku, czy zbudowanie całej strony.
Kup i zapłać bez problemu
Jedną z takich usług jest rozbudowany system płatności. Szacuje się, że nawet 1/3 klientów pomimo wypełnienia wirtualnego koszyka produktami i gotowości do dokonania zakupu, rezygnuje z niego, w wyniku nieodpowiednich metod płatności oferowanych przez stronę. W Polsce dostępne jest wiele metod płatności - od tradycyjnych przelewów, po wpłaty w systemach mikropłatności i obsługi kart (takich jak np. PayPal, mPay), aż po karty kredytowe. Największym powodzeniem cieszą się rozwiązania pay-by-link, oferowane przez wszystkie większe banki w Polsce - klient zostaje przekierowany na stronę banku, gdzie musi jedynie zatwierdzić wypełniony już przelew.
Ciekawym rozwiązaniem są również karty pre-paid. W takim przypadku na kartę przelewa się wcześniej odpowiednią kwotę i do jej wysokości można korzystać z karty w internecie. Kartę można w dowolnej chwili "doładować".
Wirtualna księgowa, analityk, bankier?
Prowadzenie księgowości również można zorganizować w sieci. Coraz więcej firm oferuje pełną obsługę księgową (rozliczanie i możliwość wystawiania faktur, reprezentacja przed Urzędem Skarbowym i ZUS-em, rozliczenia podatkowe, itp.). Koszt usługi (w zależności od firmy i wybranego pakietu) to ok. 150zł miesięcznie. Analizy działań marketingowych, statystki odwiedzin i raporty dotyczące klientów można łatwo wygenerować przy pomocy narzędzi analitycznych (np. Google Analytics, programów załączanych przez firmy hostingowe. Od wielu lat w sieci można również założyć bankowe konto firmowe, a coraz to częściej pojawiające się nowinki techniczne z pewnością zaowocują nowymi, innymi rozwiązaniami.