Prawo a e-commerce - ograniczenia reklamy w internecie
Polski ustawodawca coraz częściej zajmuje siÄ™ uregulowaniem prawnym zasad funkcjonujÄ…cych w ramach rynku e-commerce. I chociaż przepisy dotyczÄ…ce dziaÅ‚aÅ„ marketingowych i reklamowych w internecie sÄ… rozproszone w kilku ustawach, wyÅ‚ania siÄ™ z nich jedna, w miarÄ™ spójna caÅ‚ość.
Co można reklamować w internecie?
Podobnie jak na innych noÅ›nikach reklamowych, w internecie ograniczone sÄ… możliwoÅ›ci reklamowania niektórych specyficznych produktów. Ustawa o grach hazardowych zakazuje caÅ‚kowicie reklamowania i promowania w internecie gier hazardowych (w karty, koÅ›ci, na automatach, itp.). Ustawa nie dopuszcza również możliwoÅ›ci promowania siÄ™ organizacji prowadzÄ…cych takÄ… dziaÅ‚alność poprzez sponsorowanie wydarzeÅ„ – zakazane jest umieszczanie logo i nazwy sponsora na materiaÅ‚ach. Kolejnym produktem, którego nie wolno promować w sieci jest tytoÅ„ i wyroby tytoniowe. Ustawa o ochronie zdrowia przed nastÄ™pstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, znowelizowana w 2010 roku, zmieniÅ‚a definicje reklamy i promocji wyrobów tytoniowych, wprowadzajÄ…c caÅ‚kowity zakaz reklamowania tych produktów (przed nowelizacjÄ… możliwa byÅ‚a reklama dedykowana, do konkretnych, indywidualnych odbiorców).
Równolegle z zakazem reklamy papierosów idzie zakaz reklamy alkoholu, jednak tutaj przepisy sÄ… nieco bardziej liberalne. Na mocy ustawy o wychowaniu w trzeźwoÅ›ci zakazane jest reklamowanie alkoholu – ustawa dopuszcza jednak wyjÄ…tki (piwo), ale te sÄ… obwarowane wieloma zastrzeżeniami, których speÅ‚nienie w warunkach reklamy internetowej jest trudne lub wrÄ™cz niemożliwe (np. zakaz reklamowania napojów alkoholowych nieletnim).
Przepisy prawa farmaceutycznego stanowiÄ…, że w internecie (i nie tylko) zakazana jest reklama leków. Jedynym wyjÄ…tkiem jest reklama leków na receptÄ™, skierowana do profesjonalistów (lekarzy), co jednak w warunkach globalnej sieci jest trudne do zrealizowania. Uregulowania dotyczÄ…ce reklam znajdujÄ… siÄ™ również w ustawie o radiofonii i telewizji, gdzie zakazane sÄ… reklamy dyskryminujÄ…ce, naruszajÄ…ce godność ludzkÄ…, a także podprogowe (oddziaÅ‚ujÄ…ce na podÅ›wiadomość) i ukryte.
Ograniczenia regulaminowe
Oprócz regulacji ogólnopolskich czÄ™sto dochodzÄ… również ograniczenia reklamowe i promocyjne zawarte w regulaminach funkcjonowania poszczególnych serwisów. Najbardziej popularna platforma spoÅ‚ecznoÅ›ciowa – Facebook czÄ™sto jest wykorzystywany do organizowania różnego rodzaju konkursów i promocji, majÄ…cych na celu pozyskanie fanów, a tym samym – potencjalnych klientów. Organizacja konkursu na Facebooku wymaga jednak speÅ‚nienia kilku istotnych warunków. Konkurs musi być zorganizowany w oparciu o aplikacjÄ™, nie można zbierać loginów i haseÅ‚ od uczestników, nagradzać za najwiÄ™kszÄ… ilość osób, którym użytkownik poleciÅ‚ aplikacjÄ™, trzeba dać użytkownikom możliwość „nie lubienia” strony. Polubienie fanpage’a nie może być jednoznaczne z wziÄ™ciem udziaÅ‚u w konkursie, na wszystkie dziaÅ‚ania (publikacjÄ™ informacji na tablicy, wysyÅ‚anie wiadomoÅ›ci, itp.) trzeba uzyskać zgodÄ™ użytkownika. Zabronione jest promowanie alkoholu, papierosów i leków, nie mogÄ… to być również nagrody w konkursie. Do tego dochodzi wymóg ochrony danych osobowych i zgody na ich przetwarzanie i przechowywanie.