Mind Wave Games - gry sterowane myślami
Kto pamięta jeszcze czasy, kiedy gry wgrywało się z kasety magnetofonowej (trwało to nawet i dwadzieścia minut) i grało na klawiaturze lub z wykorzystaniem joysticka? Później przyszły gry na płytach DVD, nawigowane myszką lub padem, obecnie fascynuje nas sterowanie dotykowe, jednak i te technologie wkrótce mogą stać się historią. Czy nadchodzi nowa era - era gier sterowanych myślami?
BCI - brain-computer interface
Prace nad technologią umożliwiającą bezpośrednie, bezprzewodowe komunikowanie między ludzkim mózgiem i komputerem (tzw. interfejs mózg-komputer: brain - computer interface, w skrócie: BCI) prowadzone są od lat 70-tych XX w. Technologia ta, wymyślona początkowo głównie dla osób z dysfunkcją ruchu cieszy się zainteresowaniem nie tylko w medycynie, ale również np. wojsku i w dziedzinie gier (nie tylko komputerowych). Pierwsza gra wideo oparta o odczyt aktywności mózgu (EEG) i wykorzystująca bezprzewodową technologię przesyłu danych (nazwana Mind Balance) zaprezentowana została w 2004 roku w Dublinie. Mimo obiecujących początków, ze względu na duży poziom komplikacji, na rozbudowane gry komputerowe trzeba będzie jeszcze jednak poczekać.
Niewątpliwym potentatem na rynku gier opartych o BCI i EEG jest firma NeuroSky - w 2009 zaprezentowała ona The Star Wars Force Trainer (grę polegającą na unoszeniu kulki "siłą myśli", nawiązującą do słynnych scen z Gwiezdnych Wojen), współpracowała również z firmą Mattel przy tworzeniu MindFlex Game (polegającej na prowadzeniu kulki przez labirynt). Ostatnio NeuroSky wypuścił kolejny produkt - grę Focus Pocus, wykorzystującą urządzenie MindWave, które jest jednym z najtańszych tego typu na rynku.
Jak to działa?
Komunikacja MindWave jest technologią wykorzystującą aktywność ludzkiego mózgu, jej działanie opiera się na tej samej technologii, co wykorzystywane w medycynie badanie EEG. Gracz zakłada na głowę urządzenie przypominające słuchawki lub opaskę - w nim zainstalowany jest uproszczony czytnik fal mózgowych - elektroencefalograf. Czujniki instalowane są na czole (przednia część kory mózgowej odpowiada za abstrakcyjne myślenie i koncentrację) oraz na uchu (lub obu uszach). Neurony kory mózgowej powodują zmiany potencjału elektrycznego na powierzchni skóry, które są rejestrowane przez czujniki i wysyłane bezprzewodowo do komputera (lub gry). Komputer dekoduje je i zamienia na określone ruchy w grze. Wśród zalet tego typu gier należy z pewnością wymienić wygodę użytkowania, jak również pozytywny wpływ na naukę koncentracji i rozwijanie pamięci u dzieci. Zaletą jest również możliwość grania przez osoby niepełnosprawne ruchowo. Wśród wad przoduje niestety cena - MindFlex Duel (następca MindFlexa Mattela) kosztuje 90$, Star Wars Force Trainer to wydatek rzędu 119$ (chociaż np. na Amazonie można znaleźć tańsze oferty). Gry tego typu wymagają również sporej dawki cierpliwości - zabawka działa dopiero po osiągnięciu stanu głębokiej koncentracji i niemniejszej ilości praktyki. Być może wkrótce do zalet będzie można dopisać również wykorzystanie gier w leczeniu - obecnie trwają badania nad możliwościami wdrożenia ich w terapii ADHD u dzieci.
JimWhite 04.10.2024 o 23:09
Ciekawe informacje, dzięki. Uwielbiam grać, a ostatnio znalazłem stronę, na której można kupić nowe skórki https://bloodycase.com/pl/skins Myślę, że teraz gra będzie jeszcze ciekawsza i ekscytująca. Jeżeli Ciebie też to interesuje to zajrzyj, jest tam mnóstwo ciekawych ofert.