Budowa wiaduktów - gdzie i jak wznosi się tego typu obiekty?
Wiadukty, podobnie jak mosty, kładki piesze i estakady zaliczane są do obiektów mostowych, czyli budowli inżynierskich, które umożliwiają pokonywanie przeszkód znajdujących się pod nimi. Gdzie najczęściej wznosi się wiadukty? Czym różnią się od pozostałych wymienionych konstrukcji? I jak się je buduje?
Wiadukty to budowle inżynierskie, które ponad przeszkodami łączą dwa punkty o podobnej wysokości. Składają się z filarów, łuków albo kolumn podtrzymujących estakadę. Mówiąc prosto, są to obiekty służące do zapewnienia komunikacji drogowej m.in. nad dolinami, wąwozami, drogami albo liniami kolejowymi. W takich miejscach wznosi się je zatem najczęściej.
Wiadukty mogą mieć różne rozmiary i kształty, ale zazwyczaj budowane są z betonu, stali lub połączenia tych dwóch materiałów.
Jak zatem odróżnić je od innych obiektów?
Wiadukty a inne budowle inżynierskie
W związku z tym, że budownictwo inżynieryjno-lądowe to nie tylko budowa wiaduktów, lecz także budowa mostów, kładek czy estakad, odróżnienie może być trudne. Szczególnie, że wszystkie te konstrukcje pełnią taką samą funkcję – umożliwiają pokonanie przeszkód znajdujących się pod nimi. Mimo to nie da się postawić między nimi znaku równości. Dlaczego?
Ponieważ różnią się rodzajem przeszkód, nad którymi występują. Wiadukty, jak wcześniej wspomniano, zapewniają komunikację nad suchymi dolinami, ulicami czy liniami kolejowymi, zaś mosty używane są do przeprowadzenia dróg nad ciekami wodnymi np. rzekami, strumieniami, jeziorami albo kanałami. A co z kładkami i estakadami? Zarówno kładki, jak i estakady to obiekty podobne do wiaduktów, ale przeznaczone kolejno wyłącznie do ruchu pieszego np. nad torami kolejowymi – tak zwane kładki piesze i do przepraw na długich odcinkach – estakady.
Budowa wiaduktów – najważniejsze kroki
Jak wygląda budowa wiaduktów w praktyce? Wszystko rozpoczyna się do planowania i prac projektowych. To, w jaki sposób zostanie wykonany obiekt, zależy od wielu kwestii m.in. lokalizacji, długości, planowanych obciążeń itp. Biorąc pod uwagę te i inne czynniki, wybiera się rodzaj konstrukcji nośnej oraz materiały. Powszechnie buduje się wiadukty kamienne, betonowe, metalowe albo z kilku różnych materiałów, jedno- lub wieloprzęsłowe, łukowe albo proste.
Gdy projekt jest już gotowy, przystępuje się do przygotowania fundamentów pod obiekt, a następnie do stworzenia podpór i osadzenia przęseł. Później układa się nawierzchnię i buduje infrastrukturę towarzyszącą, czyli chodniki, ścieżki rowerowe, schody, windy czy pochylnie.
Ostatni etap budowy to montaż barierek, oświetlenia i innych wymaganych elementów oraz malowanie oznaczeń poziomych. Na koniec należy już tylko przeprowadzić kontrolę techniczną, żeby wiadukt mógł zostać oddany do użytku.
Szukasz firmy, dla której budowa wiaduktów, budowa tuneli albo budowa przejść podziemnych to codzienność? Sprawdź ofertę Radpol, przedsiębiorstwa działającego na rynku od 1983 roku: https://rad-pol.pl/oferta/budownictwo-inzynieryjno-ladowe/
Artykuł zewnętrzny