Oferty pracy dla inżynierów
  • StrefaInzyniera.pl (current)
  • Oferty pracy
  • Automatyka
    • Uprawnienia elektryczne SEP
    • Elektrotechnika
    • Elektronika
    • Automatyka
    • Robotyka
  • Przemysł
    • Przemysł
    • Obróbka metali
    • CAD
    • CATIA
    • Autodesk Inventor
  • IT
    • JAVA
    • C++
    • Sieci
  • Firmy
  • Dla firm
    • Rejestracja - profil firmy
    • Dodaj ofertę pracy - bezpłatnie
    • Publikacja artykułów
    • Kontakt
  • STREFA INŻYNIERA
  • Oferty pracy
  • Automatyka
    • Uprawnienia elektryczne SEP
    • Elektrotechnika
    • Elektroniki
    • Automatyki
    • Robotyka
  • Przemysł
    • Przemysł
    • Obróbka metali
    • CAD
    • CATIA
    • Autodesk Inventor
  • IT
    • JAVA
    • C++
    • Sieci
  • Firmy
  • Dla firm
    • Rejestracja - profil firmy
    • Dodaj ofertę pracy - bezpłatnie
    • Publikacja artykułów
    • Kontakt
  • Logowanie
  • Zaloguj się
Czym różnią się pasy klinowe od pasów płaskich?
Categories pasy klinowe

Czym różnią się pasy klinowe od pasów płaskich?

Współcześnie znajdziemy na rynku wiele typów i dziesiątki modeli pasów napędowych. Za najbardziej uniwersalne i podstawowe uważane są pasy płaskie, natomiast największą popularnością cieszą się pasy klinowe. Co je łączy, a co różni – i jak to przekłada się na ich zastosowanie? Jakie są w ich obrębie rodzaje produktów i czym się charakteryzują? Pasy klinowe a płaskie – wszystko, co warto o nich wiedzieć, w naszym artykule!

Pasy klinowe a płaskie – czym różnią się te rozwiązania?

Pasy klinowe i pasy płaskie do dwa odmienne rodzaje pasów napędowych używanych w różnych aplikacjach mechanicznych. Główną różnicę między nimi stanowi budowa, a zatem mechanizm działania, przekładający się na możliwości ich zastosowania oraz parametry pracy, zalety i korzyści wykorzystania ich w maszynie, pojeździe, układzie.

Budowa pasów klinowych i pasów płaskich a przenoszenie mocy

Pasy płaskie oraz pasy klinowe dzieli przede wszystkim różna budowa – a konkretniej odmienny przekrój. Pasy klinowe mają przekrój trapezoidalny, dzięki czemu są u dołu szersze i grubsze. Pasy płaskie wyróżniają się prostokątnym lub owalnym przekrojem poprzecznym, są na całej szerokości jednolite i płaskie. 

Ponadto różnice znajdziemy również w stosowanych do produkcji pasów materiałach i ich rozmieszczeniu. W obydwu pasach wykorzystuje się warstwę wytrzymałościową, natomiast w pasach klinowych stanowią ją głównie linki stalowe lub poliamidowe, a w płaskich wykorzystuje się kordy poliestrowe, poliamidowe, aramidowe (kevlar) lub poliuretanowe. Pas klinowy często owija się jeszcze taśmą kordową bądź płócienną.

Pasy klinowe podczas pracy przechodzą przez rowki wpustowe kół pasowych, płaskie z kolei opierają mechanizm działania na tarciu, a więc stosuje się je przede wszystkim do kół wypukłych. Zarówno płaskie, jak i klinowe pasy służą do przenoszenia dużych mocy, lecz te drugie są pod tym kątem efektywniejsze, bo ich kształt zapewnia lepsze utrzymywanie się w rowku koła pasowego i minimalizuje ślizganie. 

Parametry pracy oraz konserwacja pasów płaskich i klinowych

Pasy klinowe uchodzą za wydajniejsze, jednak potrzebują więcej energii. Są też mniej elastyczne i podatniejsze na zużycie i pracują głośniej. Model płaski nie współpracuje z wpustowymi rowkami, a do tego ma mniejszą powierzchnię przekroju poprzecznego, co zwiększa jego sprężystość. Przekłada się to na możliwość zastosowania pasa w układzie z większą odległością pomiędzy wałami. Ponieważ pasy płaskie się nie klinują, pracują też ciszej i zużywają się wolniej od modeli klinowych. Ogranicza to także konieczność ich konserwacji – serwisowanie jest prostsze, nie ma np. potrzeby smarowania przekładni. Naturalnie oba pasy wydają przy pracy dźwięki. Jednak w przypadku pasa płaskiego są to w zasadzie wyłącznie odgłosy wypychanego spomiędzy koła pasowego a pasa powietrza, natomiast pas klinowy wydaje już dosyć uciążliwy, charakterystyczny świst. 

Zastosowanie pasów klinowych i płaskich

Oba pasy napędowe stosuje się w podobnych aplikacjach, przy czym modele klinowe przede wszystkim w układach o małej (i stałej) odległości między wałami – w przypadku pasów płaskich nie ma to większego znaczenia. Płaski rodzaj pasa częściej jest też wykorzystywany wszędzie tam, gdzie potrzeba cichej pracy oraz płynnego rozruchu przy dużych obrotach. Pasków klinowych używa się zwłaszcza w samochodach, pralkach i sprzętach AGD czy bankomatach. Służą także w przemyśle i rolnictwie, natomiast w maszynach rolniczych lub służących do obróbki drewna oraz w turbinach przeważnie wykorzystuje się pasy płaskie. Ponadto tę grupę produktów z reguły częściej znajdziemy w branży spożywczej, medycznej bądź farmaceutycznej, bo w jej ramach powstają wyroby dopuszczone do kontaktu z żywnością. 

Jakie są dostępne rodzaje pasów klinowych i płaskich?

Zarówno klinowe, jak i płaskie pasy są dostępne w wariantach bezkońcowym (inaczej rękawowym) i otwartym. Ostatni umożliwia zastosowanie ich przy niestandardowych wymiarach lub zabudowie przekładni. Ponadto różnią się zastosowanymi w produkcji materiałami. W przypadku pasów płaskich mamy nieco większy wybór kordów, m.in. kewlarowe (aramidowe), poliestrowe, poliamidowe i poliuretanowe, od których dosyć mocno zależą właściwości produktu. Pasy klinowe w porównaniu z płaskimi są z kolei szerszą i bardziej różnorodną grupą: w jej ramach znajdziemy np. modele szeroko- i wąskoprofilowe czy uzębione, więc łatwo jest je precyzyjnie dopasować do specyficznych warunków, oczekiwanych parametrów pracy. Produkuje się je też w wariancie zespolonym. Mimo to nie są tak uniwersalne, jak pasy płaskie.

Podsumowując, pasy klinowe i pasy płaskie różnią się budową, materiałami i zasadą działania, a to przekłada się na parametry ich pracy i zastosowanie. Klinowe uchodzą za efektywniejsze, jednak tracą więcej energii, pracują głośniej i szybciej się zużywają. Zaletami pasów płaskich są uniwersalność, wytrzymałość, prostsze serwisowanie oraz lepsze warunki pracy ze względu na ograniczony i mniej uciążliwy hałas.

Artykuł zewnętrzny
Zaloguj się aby dodać komentarz

Podobne artykuły

« Program Dostępność Plus - windy, podjazdy i inne ułatwienia architektoniczne. Jak złożyć wniosek?Jak wybrać odpowiedni hosting stron WWW dla Twojego biznesu? »

Podziel się ze znajomymi tym artykułem - udostępnij na FB lub wyślij e-maila korzystając z poniższych opcji:

AngielskiTechniczny.edu.pl
Oferty pracy dla inżynierów
Oferty pracy dla inżynierów

Technolog

PIT-RADWAR S.A.
Warszawa, mazowieckie

Automatyk / Programista

HR Partner
Gniezno, wielkopolskie

Technolog tworzyw (proces ekstruzji, technologia wylewania folii)

Atus Group
Sadkowa Góra, gm. Borowa, Podkarpackie, podkarpackie

Technolog tworzyw (proces ekstruzji, technologia wylewania folii)

Atus Group
Sadkowa Góra, gm. Borowa, Podkarpackie, podkarpackie

Brygadzista / Team Leader (instalacje elektryczne) z j. francuskim | DARMOWE ZAKWATEROWANIE I DOJAZD Z/DO FRANCJI |

HR Partner
Radom, mazowieckie
17 000-20 000 zł brutto

Monter instalacji elektrycznych (budownictwo przemysłowe) z j. francuskim | DARMOWE ZAKWATEROWANIE I DOJAZD DO/Z FRANCJI |

HR Partner
Radom, mazowieckie
14 000-17 000 zł brutto

wszystkie oferty
PracaTechniczna.pl

Strefainzyniera.pl - rynek, praca, rozwój - wszystko co ważne dla inżynierów

  • Dla pracodawcy
  • Artykuły
  • Praca
  • Publikacje
  • Popularne stanowiska
  • Offer in English
  • Regulamin
  • Regulamin dla klientów
  • Polityka prywatności
  • Polityka cookies
  • Kontakt

© 2011 - 2021 NetPortal

Mapa strony Letnisko blisko