Jakie rury na przepusty drogowe? Co mówią przepisy
Drogowe obiekty inżynierskie według nowych regulacji prawnych powinny spełniać określone parametry techniczne. Producenci rur przepustowych, muszą dostosować się do zaktualizowanych przepisów i wytwarzać swoje produkty według obowiązujących norm. Projektując przepusty drogowe, należy w głównej mierze wziąć pod uwagę materiał, z którego są wytworzone oraz jego właściwości.
Czym są przepusty drogowe?
Przepusty drogowe są obiektami inżynierskimi, których głównym zadaniem jest przeprowadzenie przez drogową budowlę ziemną przeszkód o nieznacznych gabarytach. Wyróżniamy przepusty drogowe hydrauliczne, które służą do transportu cieków wodnych oraz wód z rowów przydrożnych i melioracyjnych, przepusty techniczne do przeprowadzania instalacji lub urządzeń drogi i obcych, oraz przepusty dla zwierząt umożliwiające ich swobodne przemieszczanie się po wyznaczonych szlakach.
Przepust drogowy, przepisy techniczno-budowlane
Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych zaktualizowano zasady dotyczące budowy drogowych obiektów inżynierskich w tym również przepustów drogowych.
Nowy system norm i przepisów prawnych wprowadził zmiany m.in. w kwestii ustalania wielkości oddziaływań czy reguł wymiarowania. Według nowych wytycznych drogowe obiekty inżynierskie powinny przez cały czas ich użytkowania zachowywać właściwe parametry graniczne nośności i użytkowalności.
Stany graniczne nośności konstrukcji uważa się za przekroczone, jeśli np. podłoże, na którym usytuowany jest przepust drogowy ulegnie deformacji. Z kolei stan graniczny użytkowalności zostaje przekroczony, gdy drogowy obiekt inżynierski ulegnie wygięciu, przez co nie będzie nadawał się już do użytku.
Ponadto przepusty drogowe powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby była możliwa ich długa oraz bezpieczna eksploatacja. Minimalny okres użytkowania dla konstrukcji takiej jak przepusty drogowe wynosi 50 lat.
Jednocześnie „przepust projektuje się na obciążenie pojazdami samochodowymi lub specjalnymi, które znajdują się nad tunelem lub przepustem, lub w ich pobliżu, jeżeli to obciążenie stanowi nie mniej niż 5% ich obciążenia stałego”.
Jakie rury powinny być użyte do budowy przepustów drogowych?
W zależności od tego, czy przepusty drogowe będą budowane pod drogami szybkiego ruchu, czy pod drogami leśnymi, rury przepustowe muszą posiadać odpowiednie parametry techniczne, żeby należycie spełniać swoje funkcje. To głównie materiał, z którego są wykonane rury, wpływa na to, jakie jest ich zastosowanie. Z powodzeniem mogą posłużyć jako przejścia dla zwierząt lub element wyjazdu z posesji. Rury przepustowe ze względu na materiał można podzielić na:
Rury przepustowe stalowe — przeważnie wytwarzane są z blachy falistej. Sprawdzą się przy budowie instalacji służącej do odprowadzania wód powierzchniowych, ale w tym przypadku dodatkowo należy dopilnować, żeby materiał był odporne na korozję. Ponadto można je wykorzystać do budowy podziemnych przejść dla pieszych czy ekologicznych dróg dla zwierząt.
Rury przepustowe polietylenowe — wykonane są z polietylenu (HDPE), który sprawia, że kształtki i rury są lekkie. Można je zamontować bez konieczności użycia ciężkiego sprzętu co stanowi ich duży atut oraz znacząco obniża koszty transportu. Znajduje zastosowanie przy budowie przepustów drogowych i kolejowych oraz renowacji i naprawie już istniejących przepustów.
Rury przepustowe polipropylenowe — cechuje je wysoka odporność na substancje chemiczne oraz ścieranie w szczególności, gdy rury stanowią część instalacji wykorzystywanej do transportu wody wraz z piaskiem i żwirem. Posiadają dużą sztywność obwodową oraz wysoką odporność termiczną. Instalacja ich bardzo prosta dzięki fabrycznie uformowanym kielichom. Zastosowanie uszczelek na bosym końcu sprawia, że są szczelne. Mogą posłużyć do budowy przejść dla dziko żyjących zwierząt lub przepustów pod drogami leśnymi.
Rury przepustowe betonowe — produkowane są z betonu odznaczającego się niebywałą wytrzymałością. Rury te są dodatkowo zbrojone, przez co idealnie sprawdzą się przy budowie przepustów drogowych, szczególnie gdy po instalacji będzie przemieszczał się ciężki sprzęt. Konstrukcje betonowe posiadają dużą średnicę, przez co świetnie nadają się na przejścia dla zwierząt i ludzi. Są powszechnie stosowane przy budowie i modernizacji kanalizacji. Dodatkową ich zaletą jest to, że są odporne na ścieranie i są to rury niepalne.
Rury przepustowe karbonowe
Rury przepustowe karbowane posiadają specyficzną budowę, która pozwala na odpowiednie rozmieszczenie siły nacisku podłoża na rurę. Jest to szczególnie pożądana cech wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia ze wzmożonym ruchem. Dodatkowo rury wykonane z tego surowca odznaczają się dużą odpornością na oddziaływanie skrajnych temperatur.
Rury plastikowe można przyciąć na dowolną długość, co pozwala je idealnie dopasować do ukształtowania terenu. Sprawdzą się jako element wentylacji przemysłowej i agro-wentylacji, a także jako osłon innych rur oraz przewodów telekomunikacyjnych i elektrycznych.
Podsumowanie
Przepusty drogowe stanowią istotny element każdej drogi. Dzięki nim możliwe jest przeprowadzenie przez drogę cieków wodnych, odprowadzenie wody z przydrożnych pól czy umożliwienie przeprawy dziko żyjącym zwierzętom. Aby, jak najdłużej spełniały swoją funkcję, powinny być wykonane z jak najlepszych komponentów. Właściwie dobrane rury przepustowe, które stanowią kluczowy element przepustów drogowych, gwarantują ich bezpieczne i długotrwałe użytkowanie.
Artykuł zewnętrzny