Dlaczego warto powierzyć opiekę nad IT zewnętrznej firmie
W zależności od wielkości posiadanej przez firmę infrastruktury informatycznej możliwe są trzy scenariusze dotyczące opieki nad systemami IT. Firmy, które użytkują do kilkunastu komputerów korzystają zazwyczaj ze stałej lub doraźnej obsługi informatycznej, realizowanej przez zewnętrzną firmę outsourcingową. Z kolei ci, którzy mają od kilkunastu do kilkudziesięciu komputerów praktycznie zawsze to robią. W przeważającej ilości przypadków takie rozwiązanie jest uwarunkowane z jednej strony dużym zapotrzebowaniem na usługi informatyczne, a z drugiej strony brakiem możliwości utworzenia etatu dla informatyka. Trzecia grupa to firmy posiadające ponad kilkadziesiąt komputerów i dysponujące własnym etatowym informatykiem. W takiej sytuacji usługi outsourcingu są skupione głównie na wsparciu infrastruktury krytycznej, helpdesku, doradztwie dla informatyka oraz uzupełnieniu jego dyspozycyjności.
Kompleksowa obsługa informatyczna firm
W ramach kompleksowej obsługi informatycznej można wyróżnić kilka obszarów, które są najczęściej przekazywane do zewnętrznej, wyspecjalizowanej firmy. Obszary te mogą różnić się w zależności od specyfiki firmy lub jej indywidualnych potrzeb. Najczęściej powtarzające się to:
- Administracja krytycznymi systemami informatycznymi, takimi jak serwery, sieci, pamięci masowe, backup oraz usługi chmury.
- Całodobowy monitoring infrastruktury informatycznej.
- Usługi wsparcia dla użytkowników (helpdesk podstawowy) oraz informatyków (helpdesk zaawansowany).
- Usługi doradcze, projektowe, wdrożeniowe oraz zalecenia związane z poprawą bezpieczeństwa i wydajności infrastruktury IT.
- Usługi serwisowe dla sprzętu komputerowego nieobjętego gwarancją.
- Dostawy sprzętu, oprogramowania i rozwiązań sieciowych.
- Usługi związane z umowami typu service provider.
- Dostarczanie rozwiązań chmurowych, związane z tym wdrożenia oraz nadzór eksploatacyjny.
Firmy informatyczne specjalizujące się w stałej obsłudze IT dla biznesu
W ostatnich latach najbardziej dynamicznie rozwijającą się formą zaawansowanych usług informatycznych dla firm, realizowanych w ramach outsourcingu jest hybrydowa obsługa informatyczna. Model ten zakłada ścisłą współpracę i kooperację etatowego informatyka zleceniodawcy oraz zewnętrznej, wyspecjalizowanej firmy IT. Założeniem tego modelu jest wzajemne uzupełnianie się informatyka oraz zewnętrznego dostawcy usług, z jednoczesnym wyznaczeniem obszarów, które są w optymalny sposób nadzorowane i zarządzane przez każdą ze stron. Dość często spotykaną linią podziału kompetencji jest obsługa obszarów wymienionych między innymi w powyższym punkcie przez zewnętrzną firmę IT, natomiast informatyk zleceniodawcy zajmuje się wsparciem dla aplikacji, użytkowników, koordynuje wdrażanie nowych rozwiązań, koordynuje pracę wszystkich dostawców związanych z systemami IT (dostawcy Internetu, usług chmurowych, systemów aplikacyjnych – np. ERP). Informatyk zleceniodawcy posiada również pełną wiedzę na temat funkcjonowania infrastruktury oraz jest wspomagany przez zewnętrzną firmę. Centrum Systemów Komputerowych od ponad 30 lat świadczy usługi Kompleksowej Obsługi Informatycznej dla firm, a co istotne ma bardzo duże doświadczenia w zakresie realizacji stałego, hybrydowego modelu współpracy z informatykami zleceniodawców oraz realizacji audytów IT.
Artykuł zewnętrzny