Jak dobrać sterowanie silnika unikając pomyłek?
Działanie silnika nie jest zagadką dla elektryków. Inaczej wygląda natomiast kwestia doboru jego sterowania. Tutaj często pojawiają się błędy i pomyłki. Poniższy tekst, skierowany do specjalistów, pozwoli rozwiać najczęstsze dylematy.
Istota stosowania styczników
Najprościej mówiąc, styczniki załączają obwody główne w silnikach. W sytuacjach, gdy prąd znamionowy urządzenia wynosi X, powstające podczas rozruchu silnika prądy (np. związane z namagnesowaniem blach), znacznie przewyższają wartość X. W tej sytuacji specjalna konstrukcja styczników pozwala uniknąć uszkodzenia silnika i czyni je idealnym elementem do jego uruchamiania i wyłączania.
Różnice pomiędzy stycznikiem modułowym a przemysłowym
Podstawowym parametrem różniącym dwa rodzaje styczników jest ten, że styczniki modułowe mają podaną wartość prądu przy obciążeniu nieindukcyjnym a przemysłowe, przy obciążeniu indukcyjnym. Dobierając właściwy stycznik, należy zapoznać się z danymi w katalogu i bazując na podanych parametrach wybrać właściwe zabezpieczenie. Drugą bardzo ważną kwestią są normy, według których styczniki są testowane. Odpowiednie atesty PN-EN 61095 czy PN-EN 60947, dzielą styczniki na te do zastosowań domowych oraz do aparatury rozdzielczej i sterowniczej. Właściwe dostosowanie się do tych norm pozwala uniknąć przykrych konsekwencji np. w razie wypadku. Ostatnia różnica dotycząca tych dwóch rodzajów styczników to kategoria pracy, w której podawany jest prąd znamionowy. Dla styczników modułowych to kategoria AC-7, dla przemysłowych AC-3. Uwzględnienie tego podziału pozwala zastosować odpowiedni stycznik do silnika, a inny do np. ogrzewania. Zawsze należy pamiętać o podstawowej zasadzie, trzeba określić rodzaj obciążenia i do niego dobrać prawidłowy stycznik.
Trwałość stycznika
Trwałość stycznika określa ilość wykonanych włączeń i wyłączeń. Nawet
w przypadku urządzeń o tym samym prądzie znamionowym, styczniki narażone są na oddziaływanie innych wartości prądów rozruchowych. Nie ma jednak uniwersalnego narzędzia do określenia trwałości stycznika, każdorazowo należy to określić, dla danego zastosowania, posługując się dostępnymi w odnośnych opracowaniach danymi.
Jak zabezpieczyć silnik?
Dysponując podstawową wiedzą na temat doboru styczników, należy zastanowić się następnie nad zabezpieczeniem silnika przed skutkami przeciążeń czy zwarcia.
Stosowane są dwa warianty zabezpieczeń tj. wyłącznik nadprądowy i wyłącznik silnikowy. Bardziej zalecany, drugi typ, ma możliwość ustawienia dokładnej wartości pobieranego przez silnik prądu. W urządzeniach, w których wartość prądu rozruchowego może być do 12 razy wyższa od prądu znamionowego, wyłączniki silnikowe programowane są na trzynastokrotnie, a nawet dwudziestokrotnie wyższe niż prąd znamionowy. Fakt ten pozwala zabezpieczyć silnik przed nieplanowanym wyzwoleniem podczas rozruchu.
Po więcej informacji zapraszamy tutaj: https://laczynasnapiecie.pl/blog/jakich-bledow-unikac-dobierajac-sterowanie-do-silnika
Artykuł zewnętrzny