Na co zwrócić uwagę wybierając system CRM dla firmy?
System CRM (Customer Relationship Management) w firmie staje się powoli standardem. Technologia ta umożliwia lepsze zarządzanie relacjami z klientem. Stanowi nieocenione narzędzie pracy dla działów sprzedaży, obsługi klienta, rekrutacji, rozwoju i innych linii biznesowych. Na rynku dostępnych jest wiele tego typu rozwiązań. Jak wybrać dobry CRM, indywidualnie dostosowany do organizacji?
Co powinien mieć dobry CRM?
System CRM to oprogramowanie do zarządzania relacjami z obecnymi i potencjalnymi klientami. Umożliwia sprzedawcom lepsze zaopiekowanie się kontrahentem. Przekłada się to ostatecznie na jego zadowolenie. Dzięki aplikacji użytkownicy zyskują szczegółową analizę przeprowadzonych kampanii marketingowych. Na podstawie tych informacji są w stanie określić, które działania były najefektywniejsze.
Narzędzia CRM otwierają firmom niesamowite możliwości rozwoju – pod warunkiem, że wyposażone zostały w odpowiednie moduły i funkcje. Dobry CRM powinien obejmować:
- zarządzanie kontaktami i danymi klientów
- zarządzanie sprzedażą i wydajnością sprzedaży
- generowanie raportów
- analitykę sprzedaży
- wersję CRM na urządzenia mobilne
- prognozowanie sprzedaży
- integrację z pocztą i innymi aplikacjami, technologiami
- monitoring historii działań.
Jak wybrać dobry CRM dla firmy?
Dobry CRM nie musi posiadać wszystkich wskazanych funkcji. Niemniej wysokiej jakości rozwiązania powinny być wyposażone przynajmniej w połowę z nich. Mniejsze firmy nie będą potrzebowały tak rozbudowanego systemu CRM jak duże korporacje. W ich przypadku liczą się proste rozwiązania – łatwe w obsłudze. Niemniej wybór dobrego CRM dla firmy musi być poprzedzony wcześniejszą analizą określonych czynników i aspektów. To, co sprawdzi się w jednej firmie, w innej może wywołać rozczarowanie.
Zdefiniuj swoje oczekiwania i wyznacz niezbędne funkcje CRM
Podstawowa kwestia przy wyborze dobrego systemu CRM do firmy to zidentyfikowanie swoich oczekiwań i celów. Znajomość problemu, jaki chce się rozwiązać, oraz sukcesów, jakie zamierza się osiągnąć, jest niezwykle ważna. Dzięki niej można określić funkcje, które powinno posiadać oprogramowanie, by sprostać oczekiwaniom. Aspekty te należy następnie ułożyć według ich ważności, np.:
- śledzenie potencjalnych klientów i ich aktywność
- zapewnienie łączności między zespołami
- zarządzanie relacjami z klientami
- zwiększenie rentowności firmy
- generowanie przejrzystych raportów.
Stwórz listę zespołów do korzystania z CRM
Przy wyborze systemu CRM dla firmy warto zorganizować wewnętrzne konsultacje. Zaangażuj pracowników innych działów w cały proces. Ułatwi to w przyszłości adaptację systemu. Przy okazji wzmocni relacje między zespołami. Menadżerowie różnych działów będą mogli podzielić się nowymi spostrzeżeniami i wrazić potrzebę korzystania z nietypowych funkcji.
Sprawdź dostawcę usług CRM
Ładnie wyglądająca i opisana strona oraz regularna aktywność dostawcy w mediach społecznościowych mogą być złudne. O doświadczeniu i profesjonalizmie w branży świadczą referencje. Warto tę zakładkę w witrynie szczegółowo przejrzeć. Jeśli jej nie ma, powinno się poprosić usługodawcę o dostarczenie referencji. Atutem takiej firmy będzie doświadczenie we wdrażaniu systemu CRM w organizacjach, które są podobne do Twojej. To duży plus, jeśli usługodawca pracował z firmami z podobnej branży lub z podobnym modelem biznesowym.
Wybór lokalizacji systemu CRM – chmura czy serwer
System CRM można wdrożyć na dwa sposoby – w chmurze i na serwerze. Oba rozwiązania mają swoje zalety i wady. Implementacja oprogramowania w chmurze jest mniej kosztowna, ale w takim przypadku wszystkie dane znajdują się na serwerze dostawcy. W momencie awarii Internetu traci się do nich dostęp. Nie ma się więc bezpośredniej kontroli nad bazą.
Wdrażając system CRM on-premise, na własnym serwerze, zyskuje się bezpośredni dostęp do danych. Znikają abonamentowe opłaty za korzystanie z chmury. Trzeba się jednak liczyć z wysokimi kosztami stworzenia serwera. Dodatkowe wydatki poniesiesz także na zatrudnienie pracowników, którzy będą obsługiwać i konserwować serwer. Co więcej, wszelka odpowiedzialność za ochronę i bezpieczeństwo danych spada na Twoją firmę.
Zweryfikuj możliwości integracji różnych aplikacji i rozwoju systemu CRM
Zidentyfikowane potrzeby i oczekiwania w 2022 roku niekoniecznie będą takie same za rok. Dlatego zweryfikuj elastyczność kupowanych rozwiązań. Narzędzia CRM powinny mieć możliwość rozrastania się w miarę rozwoju organizacji. Ponadto systemy powinny być również kompatybilne z większością najpopularniejszych rozwiązań firm softwarowych.
FlowDog CRM Light umożliwia pełną kontrolę nad procesem sprzedaży. To nowoczesne narzędzie, które zwiększa efektywność pracy. Wyposażone zostało w edytowalny i modułowy system, który można rozwijać wraz z nowymi wymogami przedsiębiorstwa. Posiada takie funkcjonalności jak obieg dokumentów online, monitorowanie terminów realizacji spraw, automatyczne generowanie raportów, ofert, umów oraz analiz i wiele innych. Dowiedz się, czy narzędzie to sprawdzi się w Twoim biznesie, zamawiając bezpłatną konsultację na https://flowdog.io/.
Artykuł zewnętrzny