Siłowniki beztłoczyskowe - podstawowe informacje
Nowoczesne siłowniki beztłoczyskowe to zaawansowane napędy liniowe, które pozwalają przenieść siłę dzięki obecności specjalnego wózka. Wyróżnia je możliwość uzyskania większego przemieszczenia niż możliwe byłoby to w standardowym rozwiązaniu przy zachowaniu tych samych wymiarów. Czym są siłowniki beztłoczyskowe i czym różnią się od napędów tłoczyskowych? Przedstawiamy podstawowe informacje na ich temat.
Siłowniki beztłoczyskowe
Siłownik beztłoczyskowy to element pneumatyczny, który - wykorzystując sprężone powietrze - może przemieszczać ładunek po torze liniowym. Zyskujemy dzięki niemu możliwość osiągnięcia tej samej długości skoku nawet na mniejszej przestrzeni, brak ryzyka wystąpienia wyboczenia tłoczyska oraz zapewnienie tej samej siły niezależnie od kierunku. To rozwiązanie, które często wykorzystuje się w przenoszeniu materiałów, rozładunku czy podnoszeniu.
Wyróżniamy 2 główne typy siłowników beztłoczyskowych. Każdy z nich cechuje inne rozwiązanie w zakresie połączenia tłoka z nośnikiem.
- Siłowniki beztłoczyskowe ze sprzężeniem magnetycznym, w których pomiędzy tłokiem a nośnikiem pojawia się połączenie magnetyczne, które umożliwia uniknięcie ewentualnych wycieków.
- Siłowniki beztłoczyskowe ze sprzężeniem mechanicznym, które uznajemy za najbardziej wszechstronne ze względu na bezpośrednie połączenie mechaniczne pomiędzy tłokiem a wózkiem.
Aby prawidłowo wybrać siłowniki beztłoczyskowe do określonych zadań, najlepiej jest zaufać doświadczonemu specjaliście. Firma Inter Trade wyróżnia się wieloletnią obecnością na rynku, a zatrudnieni w niej specjaliści posiadają szeroką wiedzę branżową z zakresu pneumatyki. Z pewnością będą w stanie szybko rozwiać wszystkie twoje wątpliwości i pomogą w doborze rozwiązań idealnie dopasowanych do twoich potrzeb.
Czym różnią się siłowniki beztłoczyskowe od siłowników tłoczyskowych?
Najważniejszy jest fakt, że siłowniki beztłoczyskowe są pozbawione tłoczyska - dzięki temu nie dochodzi do niechcianego efektu wyboczenia. Pozwoliło to na pojawienie się na rynku siłowników o bardzo dużych skokach. To jednak nie wszystkie różnice, o których warto wspomnieć. Zwróć bowiem uwagę, że siłowniki beztłoczyskowe mają inną budowę - składają się one z 5 podstawowych elementów: pokrywy lewej, pokrywy prawej, profilu, tłoka sprzężonego z wózkiem, taśmy uszczelniającej i maskującej. Należy również podkreślić, że różnicą jest także siła dwóch porównywanych rozwiązań - urządzenia pozbawione tłoczyska oferują jednakowy jej poziom w obu kierunkach (to możliwe dzięki identycznej powierzchni tłoka po obu stronach).
Porównując siłowniki beztłoczyskowe oraz tłoczyskowe siłowniki zgodne z ISO, należy zwrócić uwagę, że pierwsze z nich pozwalają na oszczędność miejsca na poziomie nawet 50%. Nietrudno zauważyć, że wymagają znacznie mniej miejsca do zabudowy.
Artykuł zewnętrzny