Co to jest SXO?
Strategia SXO (Search Experience Optimization) to optymalizacja doświadczeń użytkownika na stronie internetowej. Całość polega na tym, aby internauta korzystający z witryny czuł się komfortowo – jednocześnie serwis powinien być łatwo dostępny dla odbiorcy za sprawą wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Jak SXO wygląda w praktyce i czy to rozwiązanie godne uwagi?
Idea strategii SXO – czym jest i jakie daje efekty?
Strategia SXO jest innowacyjny połączeniem dwóch innych strategii: SEO oraz UX designu. Dzięki temu przynosi szereg korzyści i jest szczególnie popularna w sklepach internetowych e-commerce. W myśl SXO należy zoptymalizować stronę internetową (SEO), jednocześnie projekt witryny powinien skupiać się na doświadczeniach odbiorców (UX).
SEO to inaczej pozycjonowanie stron internetowych. Efektem wdrożenia tej strategii jest większy poziom widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Dzieje się tak za sprawą podniesienia pozycji poszczególnych adresów URL na poszczególne frazy kluczowe. SEO jest znacznie bardziej skuteczne niż reklamy Google Ads w długofalowej perspektywie. Szereg badań wskazuje bowiem, że ruch pozyskany poprzez wyniki organiczne jest bardziej wartościowy (to znaczy, że częściej kończy się konwersją). Strategia SEO opiera się na trzech filarach: optymalizacji strony, tworzeniu treści oraz linkowaniu.
UX design to projektowanie witryny zgodnie z intencjami i potrzebami odbiorców. Internauci chcą korzystać ze strony, które są przejrzyste, szybkie, a zarazem proste w obsłudze. Należy więc skupić się na tym, aby dostarczyć użytkownikom dokładnie tego, czego oczekuje społeczność. Wówczas istnieje większa szansa na konwersję. Działania sprzyjające UX designowi to między innymi testy A/B oraz testy użyteczności.
UX design oraz SEO – dlaczego warto łączyć oba te elementy?
Co wynika z połączenia UX oraz SEO? Strategia SXO to przede wszystkim wartościowanie pozyskanego ruchu organicznego. Za sprawą pozycjonowania strona internetowa zaczyna notować większą liczbę sesji – witrynę odwiedza szerokie grono użytkowników. Nie zawsze jednak SEO zapewnia konwersję. Aby zwiększyć szansę na to, że internauta wykona konkretne działanie, warto wdrożyć UX design. Jego efektem ma być ułatwienie poruszania się po stronie, a sesja ma być maksymalnie przyjemna.
Należy pamiętać, że SXO jest strategią, która w pewnym sensie wyprzedza SEO. To nie tylko pozycjonowanie, ale również przygotowanie witryny w taki sposób, aby całość była przyjazna dla odbiorców. Najważniejszym efektem wdrożenia SXO jest wyższy współczynnik konwersji, co przekłada się na przychody oraz rentowność biznesu online. Z tej strategii korzystają zarówno sklepy internetowe, jak i firmowe strony w formie wizytówek.
Na dodatek SXO wychodzi naprzeciw temu, w jaki sposób rozwija się wyszukiwarka Google. Algorytmy coraz większą uwagę zwracają nie tylko na optymalizację serwisów, ale także UX design. Witryny powinny być maksymalnie przyjazne użytkownikom – najlepiej pozbawione niechcianych reklam, zasłaniających elementów, czy wyskakujących okienek.
Czy SXO się opłaca?
Pozycjonowanie to strategia opłacalna zarówno dla sklepów internetowych, jak i firmowych stron wizytówek. Jej rozbudowana wersja w formie SXO jest więc jeszcze korzystniejsza. To rozwiązanie idealne dla praktycznie każdego biznesu online, które pozwala budować widoczność i ruch, który następnie jest wartościowany, przyczyniając się do konwersji. Istotne jednak jest, aby odpowiednio przygotować strategię SXO dopasowaną do charakterystyki konkretnego biznesu. Każda branża jest inna – należy dokładnie poddać analizie konkurencję oraz możliwości. Całość rozpoczyna się od audytu SEO, a na jego podstawie w przyszłości przeprowadzane są zmiany z zakresu pozycjonowania oraz UX. Pamiętaj, że SXO nie jest tylko dla nowych stron internetowych. To strategia, z której skorzystać może każda witryna, bez względu na staż, wielkość, czy branżę. Efektem jej wdrożenia jest większy ruch, które częściej prowadzi do konwersji.