Bezpieczne mosty modułowe
Możliwość niezakłóconego transportu w ciągle przyspieszającym świecie jest niezbędnym warunkiem do dalszego rozwoju. Zwłaszcza, że ruch samochodowy jest coraz większy i wymaga coraz większej przepustowości w infrastrukturze drogowej. Stąd też coraz więcej mostów i ciągła potrzeba remontów lub reorganizacji tych starych.
Żadne miasto czy gmina nie może pozwolić sobie na znaczne utrudnienie w ruchu, zmuszające kierowców do wielokilometrowych objazdów, a w niektórych przypadkach ze względów geograficznych wręcz na odcięcie od świata w przypadku niezbędnych remontów mostów. Wówczas niezbędne jest zastosowanie środków tymczasowych, przy czym „tymczasowy” nie może oznaczać mniej bezpieczny.
Mosty modułowe
Mosty tymczasowe to przede wszystkim mosty stalowe, pontonowe, modułowe mosty belkowe i mosty składane. Ich zastosowaniem jest nie tylko chwilowe użycie podczas remontów, mosty tymczasowe wbrew nazwie często pozostają w użyciu przez długi czas jako wsparcie dla obowiązującej infrastruktury. Mogą się również okazać niezbędne, kiedy dochodzi do zmiany organizacji ruchu. Wykorzystuje się je również jako wsparcie przy budowie nowych mostów, dla pojazdów biorących udział w budowie. Są również niezbędne podczas coraz częstszych przypadków niebezpiecznych nawałnic niszczących infrastrukturę, kiedy nie można czekać zbyt długo z pomocą dla lokalnej społeczności, a konieczność niekiedy bardzo długich objazdów nie pozwoli tej pomocy udzielić w inny sposób. Zazwyczaj stosuje się w takich sytuacjach stalowe mosty modułowe, które są wytrzymałe, tanie i szybkie w budowie.
Zalety mostów modułowych
Co ciekawe pierwszy modułowy pontonowy most drewniany został w Polsce stworzony w 1410 roku. Ta kojarząca nam się jednoznacznie data nie jest przypadkowa, to Władysław Jagiełło przeprowadził w ten sposób część swoich wojsk przez Wisłę w drodze pod Grunwald. Historia stalowych modułowych mostów tymczasowych również została zapoczątkowana przez działania wojenne. W 1942 roku inżynier Donald Bailey stworzył taki most, aby pomóc w przeprawie alianckim żołnierzom. Mosty tego typu są od tego czasu nazywane „Mostami Bailey’a”. Najdłuższym stojącym w Polsce tymczasowym mostem modułowym był Most Syreny, który pomagał warszawiakom przez piętnaście lat. Mimo to mosty modułowe są raczej budowlami używanymi krótko, ich konstrukcja musi zatem spełniać dwa podstawowe warunki. Z jednej strony muszą być mocne i absolutnie bezpieczne, z drugiej jednak łatwe w transporcie. Odpowiednia technologia jest tu niezwykle ważna i sprawia, że nie każdy może i potrafi na ten rynek wejść.
Uniwersalność mostów modułowych
Mosty tymczasowe są oczywiście używane wielokrotnie, mimo że warunki zawsze są inne – długość mostu, udźwig, poziom ruchu, warunki atmosferyczne w danym miejscu, te wszystkie zmienne sprawiają, że charakterystyka przeprawy zawsze jest inna, a dla zapewnienia bezpieczeństwa warunki panujące na miejscu muszą sprawdzić fachowcy, aby znać pełną specyfikację konstrukcji, którą postawią.