Jak stworzyć system sprzedaży dla firmy? Kilka praktycznych porad
Technologie sprzedaży to bardzo ogólne pojęcie, pod którym kryją się różnego typu rozwiązania dla biznesu – zarówno urządzenia, jak i oprogramowanie. Połączenie takich „narzędzi” elektronicznych oraz informatycznych pozwala zaś na stworzenie kompleksowego systemu, zapewniającego szybką obsługę klientów i kontrahentów. Jakie konkretnie urządzenia i programy mogą wchodzić w skład rozwiązania sprzedażowego dla firmy? I co zrobić, aby poszczególne elementy systemu były ze sobą kompatybilne, a ich współpraca przełożyła się na automatyzację codziennej pracy?
Rozwiązania zaliczane do technologii sprzedaży znajdują zastosowanie w wielu działalnościach gospodarczych. Wyspecjalizowane urządzenia i programy dla firm wykorzystuje się nie tylko w punktach handlowych czy gastronomicznych, ale także w placówkach świadczących różnorodne usługi, m.in. w salonach kosmetycznych i fryzjerskich oraz gabinetach lekarskich. Ponadto, mniej lub bardziej rozbudowane rozwiązania systemowe sprawdzają się nawet w działalnościach typowo mobilnych, np. przy prowadzeniu sprzedaży obwoźnej na bazarach i targowiskach. I co najważniejsze, za każdym razem przy wdrażaniu kompatybilnych ze sobą urządzeń i programów należy wziąć pod uwagę również specyfikę danej branży oraz indywidualne potrzeby konkretnej działalności gospodarczej.
Kasa lub drukarka fiskalna, offline bądź online
Rozważania na temat stworzenia systemu sprzedaży dla firmy warto zacząć od kluczowego urządzenia, które obecnie funkcjonuje w większości rozwiązań tego typu. Mowa oczywiście o kasie lub drukarce fiskalnej, czyli technologii zapewniającej m.in. rejestrowanie obrotu oraz wystawianie i wydawanie paragonów. Jak widać, już na samym początku istotny jest wybór konkretnego typu urządzenia. Kasy fiskalne charakteryzują się przede wszystkim swoją autonomicznością. Innymi słowy, mogą funkcjonować w firmie zarówno samodzielnie, jak i w połączeniu z urządzeniami peryferyjnymi, np. czytnikiem kodów, wagą i terminalem płatniczym. Z kolei drukarki fiskalne są z założenia technologiami systemowymi. Zawsze współpracują z oprogramowaniem dla biznesu, które jest zainstalowane na firmowym komputerze.
Kolejną kwestią, istotną przy wyborze omawianej technologii sprzedaży, jest podział na urządzenia fiskalne offline i online. Te pierwsze są modelami starego typu, w których zastosowano m.in. moduł elektronicznej kopii paragonów. Nadal jednak wiele działalności gospodarczych może korzystać z takich urządzeń rejestrujących, gdyż zapewniają one zgodne z przepisami ewidencjonowanie obrotu. Natomiast kasy i drukarki fiskalne online to modele nowego typu, które gwarantują dodatkowo np. przesyłanie wymaganych informacji do Centralnego Repozytorium Kas (systemu nadzorowanego przez organy skarbowe). Ich stosowanie jest też obowiązkowe w niektórych firmach, m.in. w lokalach gastronomicznych, hotelach i warsztatach samochodowych.
Firmowe oprogramowanie i komputer, np. terminal komputerowy POS
Oprogramowanie służące do zarządzania sprzedażą, magazynem czy rozliczeniami oraz komputer (a w niektórych przypadkach tablet) to dwa rozwiązania technologiczne, które wykorzystuje się m.in. w firmach prowadzących ewidencję przy użyciu drukarek fiskalnych. W takich okolicznościach niezwykle ważna jest zgodność wszystkich wspomnianych elementów systemu dla firmy. Pisząc w pewnym uproszczeniu, drukarka fiskalna musi być zgodna z wybranym oprogramowaniem sprzedażowym lub sprzedażowo-magazynowym, gdyż tylko wtedy możliwe będzie zarządzanie funkcjami wdrożonego urządzenia rejestrującego. Co więcej, posiadany komputer, np. terminal komputerowy POS, powinien pozwolić na bezproblemowe zainstalowane i obsługiwanie wybranego programu dla firmy. A niekiedy trzeba pamiętać nawet o tym, aby takie urządzenie posiadało wbudowany ekran dotykowy (alternatywą może być tu komputer stacjonarny i zewnętrzny monitor dotykowy). Spora część programów komputerowych dla firm jest już bowiem przystosowana do obsługi przy użyciu wspomnianego panelu.
Popularne urządzenia peryferyjne: terminal płatniczy, czytnik kodów, waga
Lista tzw. urządzeń peryferyjnych, jakie można wdrożyć w firmie zajmującej się prowadzeniem handlu lub świadczeniem usług, jest naprawdę długa. Do najpopularniejszych rozwiązań tego typu zaliczamy zaś m.in. terminale płatnicze, czytniki kodów kreskowych oraz wagi elektroniczne. W każdym przypadku mowa więc o wyspecjalizowanym urządzeniu, które sprawdza się przy wykonywaniu konkretnych zadań firmowych.
Terminale płatnicze zapewniają przede wszystkim szybkie, wygodne i bezpieczne akceptowanie transakcji elektronicznych, dokonywanych np. przy użyciu kart zbliżeniowych. Często jednak ich podstawową funkcjonalność można też rozbudować, m.in. o sprzedaż doładowań do telefonów komórkowych czy przyjmowanie opłat za domowe rachunki (gaz, wodę, prąd). Ponadto, na rynku dostępne są przewodowe i bezprzewodowe terminale płatnicze. Sposób działania takiej technologii sprzedaży można więc dostosować do potrzeb danej działalności gospodarczej.
Jeszcze większą różnorodność dostępnych wariantów i konfiguracji oferują zaś wagi elektroniczne oraz czytniki kodów kreskowych. Pierwsze ze wspomnianych urządzeń występują często w różnych wersjach technologicznych, zapewniając np. wybór obsługiwanych zakresów ważenia i rodzaju konstrukcji (płaskiej lub z wysięgnikiem). Podobnie zresztą jest w przypadku skanerów, które mogą obsługiwać zarówno kody kreskowe 1D, jak i 2D. A tutaj dodatkowo mamy także do czynienia z podziałem na urządzenia przewodowe i bezprzewodowe, ręczne i stacjonarne. Ponadto, wagi i czytniki mogą naprawdę blisko ze sobą współpracować (dosłownie!). Niektóre urządzenia z tych kategorii da się bowiem w pełni zintegrować, co pozwala na stworzenie wago-skanera.
Wybór dystrybutora technologii sprzedaży również jest kluczowy
Urządzenia fiskalne, komputery POS, programy sprzedażowe, terminale płatnicze, czytniki kodów oraz wagi elektroniczne to rzecz jasna nie wszystkie elementy, które mogą funkcjonować w ramach rozwiązania systemowego dla firmy. Lista dostępnych technologii dla handlu i usług jest znacznie dłuższa. Wystarczy wspomnieć o różnego rodzaju kolektorach danych (terminalach przenośnych), drukarkach etykiet, drukarkach kart plastikowych, drukarkach zamówień, weryfikatorach cen czy monitorach dotykowych.
Znalezienie odpowiednich urządzeń i programów dla firmy to jednak nie wszystko, co ma znaczenie przy wdrażaniu rozwiązania systemowego. Równie istotne jest wybranie właściwego dystrybutora technologii sprzedaży. Dobry dostawca powinien zaoferować wysokiej klasy „narzędzia” elektroniczne i informatyczne – niezawodne, przyjazne w obsłudze, funkcjonalne i dostosowane do oczekiwań konkretnej działalności gospodarczej. Natomiast idealnym przykładem cenionego dystrybutora, który spełnia takie warunki, jest Polskie Centrum Kas Fiskalnych. To jeden z czołowych dealerów technologii sprzedaży w naszym kraju, wybierany chętnie przez przedsiębiorców reprezentujących różne branże. Usługi, oprogramowanie i urządzenia od PCKF są dostępne m.in. w Warszawie, Łodzi i Poznaniu.
Artykuł zewnętrzny