Jak efektywnie prowadzić biznes w sektorze B2B?
Czym charakteryzuje się sektor B2B?
Nazwa B2B to skrót od anglojęzycznego określenia „business to business”. To znaczy, że sektor B2B obejmuje wszystkie obszary, w których transakcje zawierają ze sobą firmy. W odróżnieniu od sektora B2C (business to client), gdzie klienci kupują produkty dla zaspokojenia własnych potrzeb, w branży B2B zazwyczaj składa się znacznie większe zamówienia lub zawiera się dłuższe kontakty. Obszar B2B daje jednak bardzo dużo możliwości działania, ponieważ np. platforma hurtowa umożliwia sprzedaż zabawek lub innych artykułów w dużej ilości. Do prowadzenia sprzedaży w sektorze potrzebny jest sklep B2B oraz skuteczny marketing, który w przypadku sektora B2B różni się od działań promocyjnych mających na celu dotarcie do klientów indywidualnych.
Marketing w sektorze B2B
Poza samym procesem sprzedaży sektor B2B różni się od sektora B2C sposobem promocji i przedstawienia oferty. Treści promocyjne w ramach marketingu B2B są z reguły bardziej bezpośrednie i zawierają w sobie większy ładunek informacyjny, niż ma to miejsce w przypadku B2C. Wynika to przede wszystkim z innego sposobu podejmowania decyzji – firmy analizują zwrotu z inwestycji (ROI) oraz możliwe skutki zakupu, natomiast klienci indywidualni kupują produkty dla zaspokojenia swoich potrzeb. Jeżeli chodzi o sprzedaż B2B decyzja o zakupie produktu jest wynikiem analizy potrzeb i dostępnego budżetu, dlatego działania marketingowe powinny przekonać klienta, że zakup jest racjonalną decyzją. Przy planowaniu swojej strategii marketingowe trzeba zdecydować, czy hurtownia powinna się skupić na sprzedaży na rynku horyzontalnym czy wertykalnym. Rynek horyzontalny to rynek, na którym transakcje następują pomiędzy firmami z jednej branży, natomiast w przypadku rynku wertykalnego, hurtownia stara się dotrzeć do klientów z różnych branż.
Jak wybrać platformę hurtową dla sprzedaży B2B?
Platforma B2B to oprogramowanie, która wspiera i bardzo ułatwia proces sprzedaży hurtowej w przedsiębiorstwach. Dzięki wykorzystaniu platformy B2B można zautomatyzować wiele działań sprzedażowych, co znacznie zmniejsza czas potrzebny do prowadzenia sklepu internetowego. Firmy korzystające z systemu B2B odciążają handlowców od powtarzalnych i czasochłonnych czynności, dzięki czemu można zyskać czas potrzebny do dotarcia do nowych klientów. Platforma hurtowa to również miejsce, do którego można skierować klientów z innych kanałów sprzedażowych jak np. media społecznościowe, reklamy Google Ads lub e-mail marketing. Jedną z platform, która oferuje wiele możliwości dla sprzedawcy jest CStore. Sklep internetowy B2B to zintegrowany systemem sprzedaży hurtowej, który pozwala na wygodną i szybką realizację zamówień. W dłuższej perspektywie korzystanie z platformy B2B to sposób na redukcję kosztów i czasu pracowników oraz znaczne ułatwienie kontroli aktualnego stanu zamówień i reklamacji. CStore pozwala również na usprawnienie płatności i komunikacji z klientem.
Jak zwiększyć sprzedaż w sektorze B2B?
Obecnie istnieje wiele strategii promocyjnych, które pozwalają na zdobycie nowych klientów. Możemy jednak wyróżnić kilka obszarów, które umożliwiają stosunkowo łatwe wprowadzenie zmian w swojej strategii marketingowej. Warto zatem skupić się na poznaniu potrzeb grupy docelowej klientów i zaspokojeniu ich, poprawie obsługi klienta oraz wykorzystaniu różnych kanałów promocyjnych, aby dotrzeć do większej grupy klientów. Bardzo pomocne jest także wykorzystanie analityki internetowej i stałe monitorowanie skuteczności działań promocyjnych.
Więcej informacji znajdziesz w artykule: www.cstore.pl/blog/sprzedaz-b2b-co-to-jest-i-na-czym-polega-handel-b2b/