Oferty pracy dla inżynierów
  • StrefaInzyniera.pl (current)
  • Oferty pracy
  • Automatyka
    • Uprawnienia elektryczne SEP
    • Elektrotechnika
    • Elektronika
    • Automatyka
    • Robotyka
  • Przemysł
    • Przemysł
    • Obróbka metali
    • CAD
    • CATIA
    • Autodesk Inventor
  • IT
    • JAVA
    • C++
    • Sieci
  • Firmy
  • Dla firm
    • Rejestracja - profil firmy
    • Dodaj ofertę pracy - bezpłatnie
    • Publikacja artykułów
    • Kontakt
  • Zaloguj się
  • STREFA INŻYNIERA
  • Oferty pracy
  • Automatyka
    • Uprawnienia elektryczne SEP
    • Elektrotechnika
    • Elektroniki
    • Automatyki
    • Robotyka
  • Przemysł
    • Przemysł
    • Obróbka metali
    • CAD
    • CATIA
    • Autodesk Inventor
  • IT
    • JAVA
    • C++
    • Sieci
  • Firmy
  • Dla firm
    • Rejestracja - profil firmy
    • Dodaj ofertę pracy - bezpłatnie
    • Publikacja artykułów
    • Kontakt
  • Logowanie
  • Zaloguj się
Jak działa chłodnia samochodowa?
Categories PCV Expert

Jak działa chłodnia samochodowa?

Chłodnia samochodowa służy do przewozu zamrożonych lub schłodzonych produktów spożywczych, które mogą ulec zepsuciu. Transport w tzw. zimnym łańcuchu dostaw wymaga dostosowania typu zabudowy pojazdu do rodzaju przewożonego ładunku. Aby sprostać tym wymaganiom powstają różne rozwiązania techniczne, a najpopularniejsze to izoterma i chłodnia.

Izoterma różni się od chłodni zakresem temperatury, jaki może utrzymać dany typ zabudowy. Samochód z zabudową typu izoterma jest przeznaczony do przewożenia ładunków, które wymagają utrzymania stabilnej temperatury w zakresie powyżej 0° C. Zabudowy typu chłodnia są przystosowane do transportu w temperaturze od 0° C do – 20 ° C.

Jak działa samochód chłodnia?

Chłodnia samochodowa to najczęściej kontener wraz z agregatem chłodniczym, który w zależności od rozmiarów może być zainstalowany na samochodzie dostawczym lub ciężarowym. Prawidłowe działanie chłodni to podstawa do utrzymania ciągłości w zimnym łańcuchu dostaw. Dlatego inwestując w samochód typu chłodnia lub nawet zlecając transport, warto poznać zasadę jego działania, żeby uniknąć potencjalnych problemów.

Kontener chłodniczy, czyli kontenerowa zabudowa pojazdu dostawczego lub ciężarowego ma za zadanie chronić ładunek przed wpływem czynników atmosferycznych, przede wszystkim ograniczać ucieczkę schłodzonego powietrza. Kluczowe są szczelność oraz wysokie parametry izolacyjne. Do budowy kontenerów chłodniczych wykorzystuje się płyty warstwowe typu Sandwich.

Agregat chłodniczy ma za zadanie utrzymać ustaloną temperaturę we wnętrzu kontenera chłodniczego. W uproszczeniu zabiera on ciepło z wnętrza kontenera i transportuje je na zewnątrz. Ma dwa źródła zasilania. W czasie gdy silnik samochodu pracuje, agregat jest zasilany z jego alternatora. Gdy silnik samochodu zostanie wyłączony, to zasilanie agregatu chłodniczego odbywa się z oddzielnego akumulatora.

Zasada działania agregatu chłodniczego

Agregat chłodniczy składa się z czterech podstawowych elementów, są to:

  • parownik,
  • sprężarka,
  • skraplacz,
  • zawór rozprężny.

Czynnikiem chłodzącym, który krąży w instalacji, jest gaz – najczęściej freon.

Czynnik chłodniczy krąży w obiegu zamkniętym, jego ruch powoduje sprężarka. Sprężony przy pomocy sprężarki gaz, trafia do skraplacza. W skraplaczu gaz zmienia swoją postać w ciecz, czyli skrapla się, oddają przy tym ciepło do otoczenia. Schłodzona ciecz opuszcza skraplacz i przemieszcza w kierunku parownika. Zanim trafi do parownika, musi przejść przez zawór rozprężny. Ciecz rozpręża się do postaci gazu szybko parując. Żeby ciecz mogła zamienić się w gaz (czyli odparować), to potrzebuje też ciepła, które bierze ze swojego otoczenia. Parowanie cieczy i odbieranie ciepła z otoczenia, odbywa się w parowniku. W praktyce jest to odczuwalne jako schładzanie otoczenia. Następnie gaz trafia ponownie do sprężarki i cały cykl powtarza się.

Parownik, umieszczony jest w kontenerze chłodniczym i schładza powietrze. Wymiennikiem ciepła jest skraplacz, który umieszczony jest na zewnątrz kontenera i oddaje ciepło na zewnątrz.

Dodatkowe akcesoria ułatwiające utrzymanie stałej temperatury

Termograf – to urządzenie, które ma za zadanie zapisywać jaka jest temperatura wewnątrz chłodni w trakcie trwania transportu. Urządzenie może być wyposażone w drukarkę, która umożliwi wydruk raportu temperatury. Pozyskane dane są podstawą do kontroli sposobu przewożenia towaru.

Kurtyny paskowe mają za zadanie chronić chłodnię przed utratą zimnego powietrza, gdy jej drzwi są otwarte. Pasy montuje się tuż za drzwiami chłodni, tak żeby po ich otwarciu stanowiły barierę dla powietrza z zewnątrz. Materiał pełni funkcję osłony zarówno przed wwiewaniem ciepłego powietrza jak i stanowi skuteczną barierę przed przenikaniem ciepła.

Kurtyny paskowe są wykonywane w wersji stacjonarnej oraz przesuwnej. Odmiana stacjonarna sprawdza się najlepiej w zabudowach, gdzie nie będą użytkowane wózki widłowe - mówi specjalista z PCV Expert - kontenery przystosowane do wjazdu wózków widłowych warto wyposażyć w kurtyny mocowane na systemie przesuwnym, który umożliwia czasowe odsłanianie otworu.

Przewożenie artykułów spożywczych to trudne zadanie, ze względu na ryzyko zmiany warunków w trakcie transportu. Niewielka zmiana temperatury może spowodować znaczne pogorszenie jakości produktów spożywczych, a także stwarza niebezpieczeństwo dla konsumenta. Znajomość i zrozumienie zasad działania samochodu typu chłodnia będzie pomocne w spełnieniu norm określonych przez konwencję ATP, a tym samym pozwoli przewozić towar w sposób, który nie będzie powodował ryzyka jego uszkodzenia.

Artykuł zewnętrzny

Zaloguj się aby dodać komentarz

Podobne artykuły

« Praca zdalna - w domu czy w kawiarni?Czym różni się serwer dedykowany od VPS? »

Podziel się ze znajomymi tym artykułem - udostępnij na FB lub wyślij e-maila korzystając z poniższych opcji:

Oferty pracy dla inżynierów
Oferty pracy dla inżynierów

Elektryk automatyk

Guz Technika Piekarnicza
Siemianowice Śląskie, śląskie
4500-6500 PLN

Product Engineer

SPX Flow Inc.
Bydgoszcz, kujawsko-pomorskie

Inżynier ds. Rozwoju Platform i Aplikacji Telewizyjnych

Play (P4 sp. zo.o.)
Warszawa, mazowieckie

Starszy Inżynier ds. Rozwoju Platform Strumieniowania i Dystrybucji Wideo

Play (P4 sp. zo.o.)
Warszawa, dowolny Region

Inżynier ds. Rozwoju Urządzeń Abonenckich – Smartfony, Tablety, Urządzenia Wearables

Play (P4 sp. zo.o.)
Warszawa, dowolny Region

Ekspert ds. Rozwoju Urządzeń Abonenckich STB

Play (P4 sp. zo.o.)
Warszawa, dowolny Region

wszystkie oferty
PracaTechniczna.pl

Strefainzyniera.pl - rynek, praca, rozwój - wszystko co ważne dla inżynierów

  • Dla pracodawcy
  • Artykuły
  • Praca
  • Publikacje
  • Popularne stanowiska
  • Offer in English
  • Regulamin
  • Regulamin dla klientów
  • Polityka prywatności
  • Polityka cookies
  • Kontakt

© 2011 - 2021 NetPortal

Mapa strony Letnisko blisko