Wdrażanie strategii Lean Management - rewolucja w świecie biznesu
Kierowanie wÅ‚asnym przedsiÄ™biorstwem to przedsiÄ™wziÄ™cie, które wymaga sporej wiedzy, wytrwaÅ‚oÅ›ci i determinacji w dążeniu do celu. Każdy poczÄ…tkujÄ…cy przedsiÄ™biorca marzy o tym, by jego firma odnosiÅ‚a spektakularne sukcesy i ciÄ…gle siÄ™ rozwijaÅ‚a. Jednak czasem rzeczywistość brutalnie weryfikuje jakość naszych dziaÅ‚aÅ„ i organizacji procesów, które niejako przyczyniajÄ… siÄ™ do stagnacji firmy, czego chcemy za wszelkÄ… cenÄ™ uniknąć. OptymalizacjÄ™ procesów można osiÄ…gnąć na wiele sposobów, jednak na szczególne wyróżnienie zasÅ‚uguje metoda Lean Management. Czym tak wÅ‚aÅ›ciwie jest Lean Management i dlaczego jest to jedna z najefektywniejszych metod doskonalenia procesów operacyjnych?
Lean Management – poczÄ…tki
Wszystko zaczęło siÄ™ od japoÅ„skiego potentata na rynku motoryzacyjnym, czyli Toyoty. Tuż po II wojnie Å›wiatowej japoÅ„ska marka samochodowa postanowiÅ‚a usprawnić organizacjÄ™ swojej polityki dziaÅ‚ania, wdrażajÄ…c w życie innowacyjne techniki zarzÄ…dzania i optymalizowania higieny pracy. Toyota postawiÅ‚a na wysokÄ… jakość usÅ‚ug, minimalizowanie marnotrawstwa i nieprzerwany proces rozwoju. I tak narodziÅ‚a siÄ™ rewolucyjna filozofia doskonalenia operacyjnoÅ›ci w różnych sektorach gospodarki, którÄ… dzisiaj znamy pod nazwÄ… LEAN Management.
Dla kogo LEAN Management?
CzÄ™sto gÅ‚owimy siÄ™ nad tym, gdzie popeÅ‚niamy bÅ‚Ä…d prowadzÄ…c wÅ‚asnÄ… dziaÅ‚alność gospodarczÄ…. Dlaczego pomimo wysiÅ‚ku i zaangażowania nie odnosimy sukcesów? Może to wynikać z dezorganizacji procesów operacyjnych na wielu szczeblach. Nieodpowiednie dysponowanie Å›rodkami finansowymi, niedopeÅ‚nianie okreÅ›lonych terminów, brak odpowiedniej organizacji w zespole, brak pÅ‚ynnej komunikacji na linii usÅ‚ugodawca-usÅ‚ugobiorca. JeÅ›li wyżej wymienione problemy wydajÄ… Wam siÄ™ znajome, narzÄ™dzia lean management mogÄ… pomóc Wam w optymalizacji procesów na wielu polach.
Podstawowe założenia metody LEAN Management
W 1996 roku ukazaÅ‚a siÄ™ publikacja duetu Womack-Jones, którzy to na tapetÄ™ wziÄ™li analizÄ™ TPS (Toyota Production System). I tak narodziÅ‚o siÄ™ pięć podstawowych zasad wdrożenia LEAN, dziÄ™ki którym optymalizacja procesów zachodzÄ…cych w przedsiÄ™biorstwach wchodzi na wyższy poziom.
Po pierwsze, musimy najpierw okreÅ›lić wartość, którÄ… ceni sobie nasz klient. Chodzi gÅ‚ównie o precyzyjne zrozumienie, czego siÄ™ od nas oczekuje. Pod hasÅ‚em „wartość” klient może rozumieć funkcjonalność produktu, jego wyglÄ…d, dostÄ™pność, cenÄ™ czy też terminowość naszych usÅ‚ug.
Po drugie, mapowanie strumienia wartoÅ›ci. Na tym etapie musimy dokÅ‚adnie opracować plan dziaÅ‚ania zgodny z wizjÄ… naszego klienta, który jednoczeÅ›nie bÄ™dzie zakÅ‚adaÅ‚ czynnoÅ›ci wyÅ‚Ä…cznie niezbÄ™dne do odniesienia sukcesu.
Po trzecie, kreowanie wartoÅ›ci towarów i usÅ‚ug w sposób pÅ‚ynny, niezakÅ‚ócony. Niezwykle ważne jest, aby caÅ‚y proces przebiegaÅ‚ bez zakÅ‚óceÅ„, w sposób kontrolowany i przewidywalny.
Po czwarte, dostarczanie klientowi tylko tego, czego w danym momencie oczekuje. Należy wyeliminować tworzenie buforów bezpieczeÅ„stwa w postaci zapasów czy nadprodukcji, które zakÅ‚ócajÄ… sprawność przebiegajÄ…cych procesów. Nie należy wykonywać nic, co nie jest aktualnie potrzebne.
I ostatnia zasada, czyli perfekcja. Jest to warunek konieczny, który trzeba speÅ‚nić, aby wdrożenie metody LEAN miaÅ‚o szansÄ™ powodzenia. Na tym etapie warto wyeksponować wszelkie pozostajÄ…ce niedoskonaÅ‚oÅ›ci, by w przyszÅ‚oÅ›ci wiedzieć, nad czym pracować.
Artykuł sponsorowany