Wdrażanie strategii Lean Management - rewolucja w świecie biznesu
Kierowanie własnym przedsiębiorstwem to przedsięwzięcie, które wymaga sporej wiedzy, wytrwałości i determinacji w dążeniu do celu. Każdy początkujący przedsiębiorca marzy o tym, by jego firma odnosiła spektakularne sukcesy i ciągle się rozwijała. Jednak czasem rzeczywistość brutalnie weryfikuje jakość naszych działań i organizacji procesów, które niejako przyczyniają się do stagnacji firmy, czego chcemy za wszelką cenę uniknąć. Optymalizację procesów można osiągnąć na wiele sposobów, jednak na szczególne wyróżnienie zasługuje metoda Lean Management. Czym tak właściwie jest Lean Management i dlaczego jest to jedna z najefektywniejszych metod doskonalenia procesów operacyjnych?
Lean Management – początki
Wszystko zaczęło się od japońskiego potentata na rynku motoryzacyjnym, czyli Toyoty. Tuż po II wojnie światowej japońska marka samochodowa postanowiła usprawnić organizację swojej polityki działania, wdrażając w życie innowacyjne techniki zarządzania i optymalizowania higieny pracy. Toyota postawiła na wysoką jakość usług, minimalizowanie marnotrawstwa i nieprzerwany proces rozwoju. I tak narodziła się rewolucyjna filozofia doskonalenia operacyjności w różnych sektorach gospodarki, którą dzisiaj znamy pod nazwą LEAN Management.
Dla kogo LEAN Management?
Często głowimy się nad tym, gdzie popełniamy błąd prowadząc własną działalność gospodarczą. Dlaczego pomimo wysiłku i zaangażowania nie odnosimy sukcesów? Może to wynikać z dezorganizacji procesów operacyjnych na wielu szczeblach. Nieodpowiednie dysponowanie środkami finansowymi, niedopełnianie określonych terminów, brak odpowiedniej organizacji w zespole, brak płynnej komunikacji na linii usługodawca-usługobiorca. Jeśli wyżej wymienione problemy wydają Wam się znajome, narzędzia lean management mogą pomóc Wam w optymalizacji procesów na wielu polach.
Podstawowe założenia metody LEAN Management
W 1996 roku ukazała się publikacja duetu Womack-Jones, którzy to na tapetę wzięli analizę TPS (Toyota Production System). I tak narodziło się pięć podstawowych zasad wdrożenia LEAN, dzięki którym optymalizacja procesów zachodzących w przedsiębiorstwach wchodzi na wyższy poziom.
Po pierwsze, musimy najpierw określić wartość, którą ceni sobie nasz klient. Chodzi głównie o precyzyjne zrozumienie, czego się od nas oczekuje. Pod hasłem „wartość” klient może rozumieć funkcjonalność produktu, jego wygląd, dostępność, cenę czy też terminowość naszych usług.
Po drugie, mapowanie strumienia wartości. Na tym etapie musimy dokładnie opracować plan działania zgodny z wizją naszego klienta, który jednocześnie będzie zakładał czynności wyłącznie niezbędne do odniesienia sukcesu.
Po trzecie, kreowanie wartości towarów i usług w sposób płynny, niezakłócony. Niezwykle ważne jest, aby cały proces przebiegał bez zakłóceń, w sposób kontrolowany i przewidywalny.
Po czwarte, dostarczanie klientowi tylko tego, czego w danym momencie oczekuje. Należy wyeliminować tworzenie buforów bezpieczeństwa w postaci zapasów czy nadprodukcji, które zakłócają sprawność przebiegających procesów. Nie należy wykonywać nic, co nie jest aktualnie potrzebne.
I ostatnia zasada, czyli perfekcja. Jest to warunek konieczny, który trzeba spełnić, aby wdrożenie metody LEAN miało szansę powodzenia. Na tym etapie warto wyeksponować wszelkie pozostające niedoskonałości, by w przyszłości wiedzieć, nad czym pracować.
Artykuł sponsorowany