Biblioteka Content Center
Podczas instalacji program Inventor proponuje zainstalowanie różnych typów standardowych komponentów. W zależności od wybranych ustawień będziesz miał do dyspozycji dziesiątki albo nawet setki tysięcy typowych podzespołów. Zamiast samodzielnie tworzyć pliki części takich jak śruby czy nakrętki, możesz po prostu wybrać je z biblioteki.
1. Upewnij się, że projekt 2014 Essentials jest aktywny, a następnie otwórz plik c05-07.iam z foldera AssembliesChapter 05.
2. Odszukaj przycisk narzędzia Place from Content Center (Wstaw z Content Center), który znajduje się w menu narzędzia Place (Wstaw) w panelu
Component (Komponent) na karcie Assemble (Złóż). Na ekranie pojawi się wtedy okno dialogowe Place from Content Center (Wstaw z Content Center), pokazane na rysunku 5.8, w którym możesz wybrać jeden z wielu typów standardowych komponentów.
RYSUNEK 5.8. Program Inventor jest wyposażony w bibliotekę standardowych komponentów, obejmującą setki tysięcy pozycji
W wielu firmach projektowych celowo zmniejsza się liczbę komponentów do wyboru poprzez skopiowanie tych, których używa się najczęściej, do niestandardowej biblioteki i ograniczenie dostępu do pozostałych.
3. Rozwiń kategorię Fasteners/Bolts/Hex Head (Mocowania/Śruby/Łeb sześciokątny).
4. Dwukrotnie kliknij pozycję ISO 4017. Po zamknięciu okna dialogowego na ekranie pojawi się niewielki podgląd wybranego mocowania. Ten podgląd przedstawia jeden z wielu dostępnych wariantów wymiarowych wybranej śruby.
5. Wskaż kursorem myszy krawędź otworu w fioletowej części i odczekaj chwilę, aż śruba zostanie przeskalowana zgodnie z średnicą otworu.
6. Po dopasowaniu wielkości śruby kliknij krawędź otworu (która może wówczas podświetlić się na czerwono). Patrz rysunek 5.9. W rezultacie w otworze zostanie umieszczony roboczy, szczegółowy podgląd śruby.
RYSUNEK 5.9. Rozmiar wybranego mocowania zostanie dopasowany do wielkości otworu
7. Zanim zakończysz proces wstawiania mocowania, otwórz kartę View (Widok) na wstążce i zmień styl wizualny na Shaded with Hidden Edges (Cieniowany z ukrytymi krawędziami).
8. Kliknij przednią ściankę kostki ViewCube, aby zmienić bieżący widok zespołu.
9. Kliknij i przeciągnij czerwoną strzałkę znajdującą się na końcu śruby, aby ją wydłużyć — zatrzymaj wydłużanie, gdy obok kursora pojawi się oznaczenie M10 35. Zwolnij wtedy przycisk myszy, aby zatwierdzić zmianę (rysunek 5.10).
RYSUNEK 5.10. Długość mocowania można dowolnie zmieniać w ramach istniejących standardów
10. Kliknij przycisk z zielonym „ptaszkiem” na pasku AutoDrop (Upuszczanie automatyczne), aby umieścić śrubę w zestawie.
11. Po wstawieniu pierwszego mocowania możesz od razu utworzyć kolejne. W tym przypadku jednak naciśnij klawisz Esc, aby przerwać działanie omawianego narzędzia.
12. Wyświetl widok domyślny (domowy) zespołu i spróbuj przemieścić śrubę, aby się przekonać, że jej wstawienie spowodowało jednocześnie utworzenie wiązania względem otworu.
Pozostałego stopnia swobody mocowania nie trzeba usuwać. Dopóki śruba jest poprawnie umiejscowiona w otworze i dopasowana do niego, spełnia swoją funkcję w zespole. Nawet jeśli podzespół jest w pełni związany, w celu lepszego zilustrowania jakiejś koncepcji można go roboczo przemieścić lub obrócić za pomocą narzędzia Free Move (Ruch swobodny) oraz Free Rotate (Obrót swobodny).
13. Włącz narzędzie Free Move (Ruch swobodny), którego przycisk znajduje się w panelu Position (Pozycja) na karcie Assemble (Złóż).
14. Kliknij i przeciągnij fioletowy podzespół w dowolne puste miejsce okna graficznego i zwolnij przycisk myszy.
Gdy to zrobisz, w miejscach roboczo zerwanych wiązań na podzespołach pojawią się symbolizujące je ikony, jak na rysunku 5.11.
RYSUNEK 5.11. Narzędzie Free Move (Ruch swobodny) pozwala zweryfikować rozmieszczenie i rodzaj wiązań w zespole
15. Kliknij przycisk OK w kontekstowym menu znakowym, aby pozostawić fioletową część na zmienionym miejscu aż do chwili zaktualizowania zespołu.
Po takim przemieszczeniu części nadal można przesuwać, powiększać i obracać podgląd zespołu, a nawet definiować kolejne wiązania z użyciem tej części, co niezmiernie się przydaje w przypadku bardzo dużych lub skomplikowanych urządzeń, w których trudno jest kliknąć potrzebne elementy.
16. Kliknij przycisk Update… (Aktualizuj…) znajdujący się na pasku tytułowym, aby przywrócić zdefiniowane wcześniej wiązania.
Gotowy zespół będzie zachowywał spójność konstrukcji, podobnie jak fizycznie istniejący mechanizm. To nie oznacza, że program ogranicza nas do projektowania wyłącznie dających się urzeczywistnić obiektów i zdarzeń — przy projektowaniu warto myśleć nieszablonowo i rozważać różne, także nietypowe możliwości.