Splajny w Autodesk Inventor
Splajny (od ang. spline) to parametryczne krzywe dające ogromne możliwości w zakresie projektowania złożonych kształtów. Program Inventor umożliwia tworzenie kilku rodzajów splajnów różniących się metodami kształtowania. Dwa najczęściej używane to Interpolation (Interpolacja) oraz Control Vertex (Wierzchołek sterujący).
Poniższe ćwiczenie stanowi zaledwie wstęp do omówienia tego niezwykle wszechstronnego narzędzia, ale zyskasz dzięki niemu solidne podstawy do dalszej nauki.
1. Upewnij się, że projekt 2014 Essentials jest aktywny, a następnie otwórz plik c02-11.ipt z foldera PartsChapter 02.
Pobierz plik źródłowy ze strony: https://www.wiley.com/WileyCDA/WileyTitle/productCd-1118575202,miniSiteCd-SYBEX.html
2. Kliknij przycisk Create 2D Sketch (Szkic 2D) w panelu Sketch (Szkic) i w przeglądarce w folderze Origin (Początek) wybierz płaszczyznę XY. Technika Interpolation (Interpolacja) jest najczęściej używana w zastosowaniach inżynieryjnych. Polega ona na wstawianiu punktów, przez które powinien
przechodzić splajn — na tej podstawie program oblicza jego kształt. Utworzone punkty można następnie modyfikować na wiele sposobów, aby nadać krzywej żądaną formę.
3. W panelu Draw (Rysuj) włącz narzędzie Spline Interpolation (Splajn interpolacja).
4. Wstaw sekwencję punktów zgodną z kształtem górnej krzywej.
5. Kliknij przycisk z zielonym „ptaszkiem” na minipasku narzędzi, aby utworzyć splajn podobny do pokazanego na rysunku 2.31.
RYSUNEK 2.31. Splajny tworzone metodą interpolacyjną bazują na rozmieszczeniu punktów na ścieżce
W każdym punkcie można wpłynąć na krzywiznę linii poprzez określenie promienia, w zasięgu którego nastąpi przejście pomiędzy segmentami oraz wyznaczenie kierunku i „raptowności” tego przejścia.
Po utworzeniu splajnu w punktach kontrolnych pojawią się specjalne linie. Są to tak zwane uchwyty punktów kontrolnych, pełniące rolę dźwigni — ich długość decyduje o tym, jak blisko danego punktu nastąpi zakrzywienie splajnu i jaki będzie miało charakter. Ułożenie tych uchwytów można regulować za pomocą wymiarów parametrycznych, podobnie jak kąt przejścia krzywej przez dany punkt. Przy użyciu wymiarowania można też definiować położenie samych punktów.
6. Włącz narzędzie Spline Control Vertex (Splajn wierzchołek sterujący) w panelu Draw (Rysuj).
Metoda tworzenia splajnów za pomocą wierzchołków sterujących również bazuje na punktach, ale tym razem wytyczają one kształt krzywej w sposób
pośredni — splajn nie przechodzi przez punkty, lecz obok nich. Ta technika modelowania krzywych jest częściej stosowana przez projektantów przemysłowych i może być uznawana za bardziej artystyczną.
Po zaznaczeniu splajnu w razie potrzeby zawsze możesz dodać do niego nowy wierzchołek sterujący albo punkt.
7. Poeksperymentuj z rozmieszczeniem punktów, tak by otrzymać splajn podobny do krzywej pokazanej w dolnej części przykładowego pliku. W razie wątpliwości zerknij na rysunek 2.32.
RYSUNEK 2.32. Wierzchołki sterujące znajdują się w pewnej odległości od splajnu
8. Kliknij prawym przyciskiem myszy i z kontekstowego menu wybierz polecenie Create (Utwórz), aby zakończyć modelowanie splajnu.
Punkty w splajnach modelowanych za pomocą wierzchołków sterujących również można wymiarować, ale za pośrednictwem wymiarów da się zmieniać
jedynie ich położenie.