Komponenty pochodne w Autodesk Inventor
Narzędzie Derive Component (Komponent pochodny) jest jednym z najpotężniejszych w programie Inventor. Można je zastosować niemal do wszystkiego, na przykład do powiązania różnych części za pośrednictwem wspólnego parametru, utworzenia lustrzanego odbicia podzespołu bądź — o czym przekonasz się w kolejnym ćwiczeniu — zaprojektowania części podobnej do istniejącej. Idea polega na tym, by wyjść od geometrii, szkiców, wymiarów albo ścianek jednego elementu i wykorzystać je do zbudowania innego, dzięki czemu obydwa będą do siebie idealnie pasowały.
1. Upewnij się, że projekt 2014 Essentials jest aktywny, a następnie kliknij przycisk New File (Nowy), znajdujący się na pasku szybkiego dostępu, i utwórz nowy plik na bazie szablonu Standard (mm).ipt.
Pobierz plik źródłowy ze strony: https://www.wiley.com/WileyCDA/WileyTitle/productCd-1118575202,miniSiteCd-SYBEX.html
2. Wyświetl kartę Manage (Zarządzanie) na wstążce i kliknij przycisk Derive (Wyprowadź) znajdujący się w panelu Insert (Wstaw). Przycisk tego narzędzia znajduje się także na karcie 3D Model (Model 3D) w panelu Create (Utwórz). Zauważ, że po wskazaniu go kursorem myszy jest wyświetlana nieco inna nazwa — Derive Component (Komponent pochodny).
3. Za pomocą okna dialogowego Open (Otwórz) otwórz plik c09-12.ipt znajdujący się w folderze PartsChapter 09.
4. Kliknij przycisk Open (Otwórz) przed przystąpieniem do dalszej pracy. Okno dialogowe Derived Part (Część pochodna), pokazane na rysunku 9.20,
umożliwia określenie sposobu potraktowania danych, do których się odwołujesz. Możesz na przykład zażyczyć sobie zaimportowania tylko powierzchni (ścianek), szkiców albo parametrów źródłowego podzespołu. Po określeniu sposobu importowania możesz ponadto zmienić skalę generowanego obiektu, a nawet automatycznie odbić go względem wybranej płaszczyzny.
Za pomocą narzędzia Derive (Wyprowadź) na podstawie wskazanego zespołu można utworzyć jedno- lub wielobryłową część z ewentualnym uwzględnieniem odbicia lub skalowania.
5. Pozostaw wszystkie domyślne ustawienia bez zmian i kliknij przycisk OK, aby powiązać część c09-12 z nową częścią. Do powiązanego w ten sposób podzespołu można dodawać nowe elementy i wprowadzać modyfikacje związane na przykład z obróbką szlifierską wyjściowego odlewu. Otwórzmy gotowy plik po wprowadzeniu takich zmian, aby porównać go ze źródłowym odlewem.
6. Otwórz plik c09-13.ipt znajdujący się w folderze PartsChapter 09. Poświęć chwilę na zapoznanie się z rozmieszczeniem otworów, wyżłobień
i innych modyfikacji związanych z mechaniczną obróbką części.
RYSUNEK 9.20. Okno dialogowe Derived Part (Część pochodna) daje ogromne możliwości w zakresie ponownego wykorzystywania istniejących materiałów
7. Otwórz plik c09-12.ipt znajdujący się w folderze PartsChapter 09.
8. Odszukaj w przeglądarce element o nazwie End of Part (Koniec części), a następnie kliknij go i przeciągnij na sam dół listy elementów. Po zaktualizowaniu wyglądu części zwróć uwagę na dodatkowe żebro, które pojawiło się na odlewie.
9. Kliknij zakładkę pliku z projektowaną częścią, pod oknem graficznym projektu, aby tę część wyświetlić. Na razie nie będą na niej widoczne zmiany wynikające z modyfikacji źródłowej wersji obudowy.
10. Kliknij przycisk Local Update (Aktualizuj lokalnie), znajdujący się na pasku szybkiego dostępu, aby uwzględnić przeróbkę źródłowej części w nowym podzespole.
11. Kliknij zakładkę pliku c09-13.ipt, a następnie zaktualizuj także ten plik. Patrz rysunek 9.21.
Wskazówka. Jeśli zamierzasz zaprojektować wiele komponentów na bazie jednego odlewu, dzięki narzędziu Derive (Wyprowadź) możesz zaoszczędzić wiele godzin pracy, jakiej wymagałoby ręczne modelowanie i aktualizowanie wszystkich podzespołów. Jak już wspomniałem
we wstępie do tego ćwiczenia, omawiane narzędzie ma wiele zastosowań i warto zapoznać się z nim bliżej.
RYSUNEK 9.21. Po zaktualizowaniu na podzespole widać zmianę wprowadzoną w źródłowym pliku z modelem obudowy
Animowanie zespołów i wprowadzanie ograniczeń w ruchu komponentów
Teraz zapoznasz się z wiązaniem typu Motion (Ruch), umożliwiającym wprowadzenie zależności w ruchu komponentów.
1. Upewnij się, że projekt 2014 Essentials jest aktywny, a następnie otwórz plik c09-09.iam z foldera AssembliesChapter 09.
2. Kliknij przycisk Constrain (Wiązanie) znajdujący się na karcie Assemble (Złóż) w panelu Relationships (Zależności).
3. Otwórz zakładkę Motion (Ruch) w oknie dialogowym Place Constraint (Wstawianie wiązania).
4. Zmień wartość parametru Ratio (Współczynnik) na 4, a w sekcji Solution (Rozwiązanie) uaktywnij opcję Reverse (Do tyłu). Działanie tego wiązania jest uzależnione od kolejności kliknięć. Podany współczynnik ruchu jest traktowany jako relacja pierwszego do drugiego
spośród wybranych elementów.
5. Aby wybrać pierwszy element, kliknij płaską ściankę żółtego koła zębatego lub jego kraniec.
6. W celu wybrania drugiego elementu kliknij koniec szarego wału pod spodem, tak jak zostało to pokazane na rysunku 9.22.
RYSUNEK 9.22. Wybieranie elementów, które będą się poruszały jednocześnie.
7. Kliknij przycisk OK, aby utworzyć wiązanie.
8. Kliknij i przeciągnij koło zamachowe lub drewnianą rączkę, aby zobaczyć mechanizm w działaniu. Zauważ, że ostatni wał obraca się z przełożeniem 16:1 względem obrotu koła zamachowego.
Animację można zapisać w postaci pliku AVI lub WMV przez kliknięcie przycisku Record (Nagrywanie) w oknie dialogowym Drive (Sterowanie).
9. W przeglądarce rozwiń element New Shaft i odszukaj wiązanie o nazwie Drive this Constraint.
Choć to wiązanie jest aktualnie nieaktywne, można go użyć do animowania zespołu.
10. Kliknij wspomniane wiązanie prawym przyciskiem myszy i z kontekstowego menu wybierz polecenie Drive (Steruj).
11. W oknie dialogowym Drive (Sterowanie) zmień wartość parametru End (Koniec) na 360.
12. Wyświetl całą zawartość tego okna i zmień wartość parametru Repetitions (Powtórzenia) na 3, tak jak zostało to pokazane na rysunku 9.23.
13. Kliknij przycisk Forward (Do przodu), aby obejrzeć animację działania mechanizmu.
Zastosowanie wiązań typu Motion (Ruch) w zespole pomaga sprawdzić, czy zaprojektowany mechanizm działa zgodnie z oczekiwaniami. Z kolei wprowadzenie animacji ułatwia innym osobom zrozumienie funkcjonalności prezentowanego projektu.
RYSUNEK 9.23. Zastosowanie sterowania umożliwia zilustrowanie działania mechanizmu