Kreator przekładni walcowych w Autodesk Inventor
Zakładka Design (Projekt) okna dialogowego Spur Gears Component Generator (Kreator komponentów przekładni walcowych) jest podzielona na trzy główne części. Na samej górze znajduje się sekcja Common (Ogólne), w której należy skonfigurować właściwości kół zębatych. Pośrodku konfiguruje się wymagania związane z rozmiarem przekładni, zaś dolna część to obszar informacyjny, w którym pojawiają się komunikaty dotyczące projektu oraz obliczeń.
1. Upewnij się, że projekt 2014 Essentials jest aktywny, a następnie otwórz plik c09-06.iam z foldera AssembliesChapter 09.
2. Przytrzymaj klawisz Ctrl i kliknij przycisk narzędzia Spur Gear (Przekładnia walcowa), który znajduje się w panelu Power Transmission (Przeniesienie napędu) na karcie Design (Projekt).
Na ekranie pojawi się okno dialogowe Spur Gears Component Generator (Kreator komponentów przekładni walcowych) z domyślnymi ustawieniami
(rysunek 9.11).
RYSUNEK 9.11. Domyślne wartości przekładni w kreatorze
3. Najpierw z listy Design Guide (Typ projektu) znajdującej się w lewym górnym rogu okna wybierz opcję Number of Teeth (Liczba zębów).
4. Z listy Desired Gear Ratio (Wymagane przeł. przekładni) wybierz wartość 4,0000 ul.
5. Zmień wartość parametru Module (Moduł) na ,8 mm, zaś parametrowi Center Distance (Odległość osi) nadaj wartość 50,000 mm. Teraz należy wprowadzić modyfikacje w parametrach poszczególnych kół.
6. Z list znajdujących się w sekcjach Gear1 (Koło 1) oraz Gear2 (Koło 2) wybierz opcje Feature (Element). Opcja Component (Komponent) spowoduje utworzenie w zespole nowej części, którą można następnie dopasować do wału. Opcja Feature (Element) spowoduje modyfikację wału, zaś opcja No Model (Brak modelu) jest używana do przeprowadzenia samych obliczeń związanych z projektowaniem przekładni.
7. Zmień wartość parametru Facewidth (Długość zęba) obydwu kół na 13 mm. W rezultacie omawiane okno dialogowe powinno wyglądać tak jak na rysunku 9.12.
RYSUNEK 9.12. Zaktualizowane wartości w omawianym oknie dialogowym, jeszcze przed zaznaczeniem elementów projektu
8. Uaktywnij przycisk wyboru powierzchni walcowej w sekcji Gear1 (Koło 1), a potem kliknij taką powierzchnię w największym segmencie szarego wału.
9. Kliknij przycisk wyboru płaszczyzny początkowej w sekcji Gear1 (Koło 1), a potem kliknij płaską ściankę w tym samym segmencie wału.
10. Uaktywnij przycisk Cylindrical Face (Pow. walcowa) w sekcji Gear2 (Koło 2) i kliknij dużą, walcową powierzchnię na obwodzie koła w zielonej przekładni.
11. Po kliknięciu przycisku Start Plane (Płaszcz. początkowa) wskaż dużą ściankę w tym samym segmencie zielonej przekładni.
12. Kliknij przycisk Calculate (Oblicz), aby zaktualizować podgląd geometrii. W polu w dolnej części okna pojawi się komunikat o błędzie projektu.
Aby go wyświetlić, być może będziesz musiał kliknąć przycisk z podwójną strzałką, który powoduje otwarcie dodatkowego panelu okna.
13. Kliknij przycisk OK, aby utworzyć koła zębate na wybranych wałach, a potem kliknij przycisk Accept (Akceptuj), aby potwierdzić tę decyzję pomimo
niekompletnych danych o przekładni (rysunek 9.13).
Każdy, kto próbował projektować przekładnie zębate w programach 2D albo 3D i był zmuszony do ręcznego opracowania profilu zębów, a potem zwielokrotnienia go na całym obwodzie kół, z pewnością doceni możliwości narzędzia Spur Gears Component Generator (Kreator komponentów przekładni walcowych). Oprócz przekładni walcowych program Inventor jest wyposażony w podobne kreatory dla przekładni ślimakowych i stożkowych.
RYSUNEK 9.13. Wały z dodanymi kołami zębatymi