Projektowanie komponentów z blach arkuszowych
Choć narzędzia do projektowania części z blach arkuszowych dostępne w programie Inventor mają pewne ograniczenia — da się za ich pomocą zaprojektować tylko komponenty możliwe do wykonania przy użyciu pras krawędziowych — to różnorodność podzespołów możliwych do wyprodukowania w ramach tego procesu jest olbrzymia. W rezultacie spora jest też liczba narzędzi do projektowania konstrukcji blaszanych, ułatwiających pracę z różnymi, typowymi aspektami tego rodzaju wyrobów.
Tworzenie powierzchni płaskiej
Działanie narzędzia Face (Powierzchnia) przypomina narzędzie Extrude (Wyciągnięcie proste), ale w przypadku elementów blaszanych nie trzeba podawać grubości części, gdyż wynika ona z zastosowanego materiału; ten zaś jest zdefiniowany przez bieżący, domyślny styl konstrukcji blaszanych. Przekonaj się, że zastosowanie stylów bardzo ułatwia projektowanie płaskich elementów blaszanych:
1. Upewnij się, że projekt 2014 Essentials jest aktywny, a następnie otwórz plik c11-02.ipt z foldera PartsChapter 11.
Pobierz pliki źródłowe: https://www.wiley.com/WileyCDA/WileyTitle/productCd-1118575202,miniSiteCd-SYBEX.html
2. Włącz narzędzie Face (Powierzchnia), którego przycisk znajduje się w panelu Create (Utwórz) na karcie Sheet Metal (Konstrukcja blachowa).
3. W projekcie znajduje się więcej niż jeden zamknięty profil, żaden z nich nie został więc automatycznie wybrany. Kliknij większą część szkicu, tak jak zostało to pokazane na rysunku 11.5.
RYSUNEK 11.5. Wybierz fragment szkicu, na podstawie którego chciałbyś utworzyć płaski element
4. Kliknij przycisk OK, aby utworzyć element.
Wskazówka. Powierzchnie takie jak w tym ćwiczeniu często stanowią element bazowy dla konstrukcji blaszanych. Z tego względu należy im nadać kształt odpowiadający planowanej formie całej konstrukcji. Elementy typu Face (Powierzchnia) można tworzyć na dowolnym etapie projektowania.
Dodawanie boków
Zagięcia boczne (kołnierze) na ogół są wyginane z elementu stanowiącego podstawę. Narzędzie Flange (Kołnierz) pozwala na tworzenie niemal dowolnego wyobrażalnego detalu tego typu. Wykonaj poniższe ćwiczenie, aby się przekonać, jak szybko da się utworzyć kilka zagięć naraz:
1. Upewnij się, że projekt 2014 Essentials jest aktywny, a następnie otwórz plik c11-03.ipt z foldera PartsChapter 11.
2. Włącz narzędzie Flange (Kołnierz), które znajduje się w panelu Create (Utwórz) na karcie Sheet Metal (Konstrukcja blachowa), bądź skorzystaj ze znakowego menu.
3. W zakładce Shape (Kształt) uaktywnij przycisk Loop Select Mode (Tryb wyboru pętlą), a następnie kliknij dowolną górną krawędź części, aby podświetlić wszystkie krawędzie i wyświetlić podgląd zagięć.
4. Zmień wartość parametru w sekcji Height Extents (Zakresy wysokości) na 40. Jeśli zagięcia boczne nie zostały utworzone w kierunku zilustrowanym na rysunku 11.6, przytrzymaj klawisz Shift, kliknij dolną krawędź bazowej, płaskiej części, aby anulować jej zaznaczenie, a potem kliknij jej górną krawędź.
Wskazówka. Przy tworzeniu kołnierzy należy zwracać szczególną uwagę na wybór krawędzi. Wysokość zagięcia jest bowiem uzależniona od tego, którą z nich wskażesz. Jeśli zależy Ci na tym, aby wysokość zagięcia była mierzona po zewnętrznej stronie ścianki, możesz skorzystać z opcji Reverse Direction (Odwróć kierunek), która powoduje zmianę krawędzi odniesienia na przeciwną, bądź utworzyć kołnierz sięgający do istniejącej ścianki, położonej w żądanej odległości.
5. Kliknij przycisk Apply (Zastosuj), aby utworzyć elementy kołnierza.
6. Uaktywnij przycisk Edge Select Mode (Tryb wyboru krawędzią) i zmień wartość parametru w sekcji Height Extents (Zakresy wysokości) na 20.
7. Kliknij wewnętrzne krawędzie utworzonych przed chwilą zagięć, tak jak zostało to pokazane na rysunku 11.7. Jeśli nie możesz zaznaczyć jakiejś krawędzi, kliknij obok napisu 0 Selected (Wybrano 0), aby przywrócić tryb zaznaczania.
8. Kliknij ikonę Corner Edit (Edycja narożnika) widoczną w górnym rogu projektowanej części.
RYSUNEK 11.6. Zaznaczanie krawędzi w trybie pętli ułatwia tworzenie wielu podobnych zagięć jednocześnie
RYSUNEK 11.7. Narożniki, które zachodziłyby na siebie, są automatycznie ścinane
9. Gdy na ekranie pojawi się okno dialogowe Corner Edit (Edycja narożnika), zaznacz pole opcji znajdujące się w lewym górnym rogu tego okna i z listy, która się wtedy uaktywni, wybierz opcję Reverse Overlap (Odwróć pokrywanie się). Patrz rysunek 11.8.
RYSUNEK 11.8. Automatycznie wygenerowane narożniki można ręcznie zastąpić innymi
10. Kliknij przycisk OK, aby zatwierdzić zmianę narożnika, a potem kliknij kolejny przycisk OK, by utworzyć zagięcia.
11. Ponownie włącz narzędzie Flange (Kołnierz) i kliknij górną krawędź utworzonego wcześniej zagięcia na skośnie ściętej ściance (patrz rysunek 11.9).
RYSUNEK 11.9. Tworzenie zagięcia skróconego względem całej długości krawędzi źródłowej
12. Wyświetl dodatkowe opcje w oknie dialogowym Flange (Kołnierz). W sekcji Width Extents (Zakresy szerokości) z listy Type (Typ) wybierz opcję Offset (Przesunięcie) i zmień wartości obydwu parametrów na 10 mm.
13. Zmień wartość parametru w sekcji Height Extents (Zakresy wysokości) na 15 mm, jak na rysunku 11.9, i kliknij przycisk OK, aby utworzyć kolejny detal.
Podczas eksperymentowania z narzędziem Flange (Kołnierz) należy koniecznie brać pod uwagę kąt wygięcia nowych detali oraz sposób, w jaki łączą się one z istniejącymi elementami modelu.
Tworzenie elementów „od końca”
W pewnych sytuacjach zachodzi konieczność tworzenia ścianek w oderwaniu od głównej części bądź opierających się na rzutowaniu innych elementów zespołu. To żaden problem — ścianki można tworzyć bez połączenia z resztą części i dopiero na pewnym etapie pracy powiązać je z modelem. Tego rodzaju operacje, i to na wiele sposobów, można wykonywać przy użyciu narzędzia Bend (Gięcie). W poniższym ćwiczeniu oprócz zapoznania się z tym narzędziem przekonasz się, że zamiast tworzyć sekwencje kolejnych wygięć przy użyciu narzędzia Flange (Kołnierz), zagięcia
można projektować także za pomocą narzędzia Face (Powierzchnia).
1. Upewnij się, że projekt 2014 Essentials jest aktywny, a następnie otwórz plik c11-04.ipt z foldera PartsChapter 11.
2. Kliknij przycisk narzędzia Bend (Gięcie), który znajduje się w panelu Create (Utwórz) na karcie Sheet Metal (Konstrukcja blachowa).
3. Kliknij jedną z dłuższych krawędzi czerwonego elementu, a potem krawędź najbliższego kołnierza w głównym elemencie. Na podglądzie pojawi się nowy element łączący wybrane krawędzie i wcinający się w wybraną część kołnierza głównego elementu.
4. Zaznacz opcję Full Radius (Pełny promień) w oknie dialogowym Bend (Zagięcie). Zauważ, że element wygenerowany na podglądzie ulegnie zmianie — ma kształt wycinka pełnego łuku stycznego do obydwu ścianek.
5. Ponownie włącz opcję 90 Degree (90 stopni) i kliknij przycisk Flip Fixed Edge (Odwróć stałą krawędź). Teraz rezultat powinien wyglądać tak jak na rysunku 11.10. W rezultacie nowa część zostanie zbudowana zgodnie z położeniem krawędzi głównego elementu.
6. Kliknij przycisk OK, aby utworzyć nowy element.
Wskazówka. Jeśli potrzebny element ma zbyt skomplikowane kontury, aby utworzyć go za pomocą narzędzia Flange (Kołnierz), do jego zaprojektowania można użyć narzędzia Face (Powierzchnia).
7. Przesuń element End of Folded (Zakończenie zawinięcia) na sam dół przeglądarki, aby wyświetlić szkic znajdujący się w projekcie.
RYSUNEK 11.10. Narzędzie Bend (Gięcie) umożliwia tworzenie połączeń pomiędzy elementami
8. Włącz narzędzie Face (Powierzchnia) w panelu Create (Utwórz).
9. Gdy na ekranie pojawi się podgląd ścianki, uaktywnij przycisk Edges (Krawędzie) i kliknij tę samą krawędź głównego modelu co w 3. punkcie ćwiczenia.
10. Po wyświetleniu całej zawartości okna Face (Powierzchnia) zaznacz opcję 90 Degree (90 stopni) w sekcji Double Bend (Podwójne gięcie) i kliknij przycisk Flip Fixed Edge (Odwróć stałą krawędź).
11. Kliknij przycisk OK, aby utworzyć projektowany detal. Gotowy element został pokazany na rysunku 11.11.
RYSUNEK 11.11. Gotowy element gięty
Elementy gięte można tworzyć na podstawie istniejących elementów bądź przy okazji tworzenia nowych. Opcje takie jak ograniczenie kąta gięcia do 45° czy możliwość zamiany krawędzi odniesienia przyciskiem Flip Fixed Edge (Odwróć stałą krawędź) umożliwiają tworzenie detali, których zaprojektowanie w zwykły sposób wymagałoby połączenia kilku osobnych części.