Lustrzane odbicie w AutoCAD
Obiekty można przekształcać przez symetrię osiową z kopiowaniem lub bez kopiowania. Popularna nazwa takiego przekształcenia to lustrzane odbicie. Do tego celu służy polecenie LUSTRO (MIRROR):
> Zmień (Modify)
> Lustro (Mirror)
LUSTRO (MIRROR), LUS (MI)
O sposobie symetrycznego odbicia obiektów tekstowych decyduje przechowywana w pliku projektu wartość zmiennej systemowej MIRRTEXT.
Ćwiczenia
Otwarcie danych:
• Zamknąć wszystkie pliki projektów i otworzyć w trybie tylko do odczytu plik 06-Edycja-Lustro-ABC.dwg
Przejdźmy do ćwiczeń.
Zadanie: Wykonać rysunek 1. Przekształcić go do postaci 2.
Rozwiązanie:
• Ustawić stały tryb lokalizacji Koniec (Endpoint) i włączyć tryb lokalizacji OBIEKT (OSNAP)
• Ustawić pozostałe przełączniki na Pasku stanu tak jak na rysunku:
Utwórzmy lustrzaną kopię zarysu względem osi poziomej. Sposób wykonywania ćwiczenia pokazano na rysunku.
• Z położonego na karcie Narzędzia główne (Home) panelu Zmień (Modify) wybrać przycisk narzędzia Lustro (Mirror)
Oto dialog, jaki zarejestrowano podczas powyższych operacji w wierszu poleceń:
Wybierz obiekty: 1
Określ przeciwległy narożnik: 2
znaleziono 8 Wybierz obiekty:
Określ pierwszy punkt osi odbicia: 3
Określ drugi punkt osi odbicia: 4
Wymazać obiekty źródłowe? [Tak/Nie] : N
Polecenie:
Efekt jest widoczny na rysunku 5
Pierwsza część zadania została wykonana. Przy wartości zmiennej systemowej MIRRTEXT = 1 uzyskaliśmy efekt taki jak na rysunku 5. Zmienimy tę wartość na zero.
• Za pomocą przycisku Cofaj (Undo) wycofać skutki ostatniej operacji.
• Przeprowadzić następujący dialog:
Podaj nową wartość MIRRTEXT <1>: 0
Polecenie:
• Wykonać ponownie w taki sam sposób operację lustrzanego odbicia
Efekt jest widoczny na rysunku 6.
Koniec zadania.