Oferty pracy dla inżynierów
  • StrefaInzyniera.pl (current)
  • Oferty pracy
  • Automatyka
    • Uprawnienia elektryczne SEP
    • Elektrotechnika
    • Elektronika
    • Automatyka
    • Robotyka
  • Przemysł
    • Przemysł
    • Obróbka metali
    • CAD
    • CATIA
    • Autodesk Inventor
  • IT
    • JAVA
    • C++
    • Sieci
  • Firmy
  • Dla firm
    • Rejestracja - profil firmy
    • Dodaj ofertę pracy - bezpłatnie
    • Publikacja artykułów
    • Kontakt
  • Zaloguj się
  • STREFA INŻYNIERA
  • Oferty pracy
  • Automatyka
    • Uprawnienia elektryczne SEP
    • Elektrotechnika
    • Elektroniki
    • Automatyki
    • Robotyka
  • Przemysł
    • Przemysł
    • Obróbka metali
    • CAD
    • CATIA
    • Autodesk Inventor
  • IT
    • JAVA
    • C++
    • Sieci
  • Firmy
  • Dla firm
    • Rejestracja - profil firmy
    • Dodaj ofertę pracy - bezpłatnie
    • Publikacja artykułów
    • Kontakt
  • Logowanie
  • Zaloguj się
Categories

Hamulec klockowy

Oblicz hamulec jednoklockowy przedstawiony na rys. 7.1. Do obliczeń należy przyjąć następujące wymiary charakterystyczne (oznaczenia zgodnie z rys. 7.1): średnica bębna hamulcowego d = 280 mm, grubość klocka g = 40 mm. Odległości punktów zamocowań dźwigni od kierunków poszczególnych sił wynoszą odpowiednio: a = 950 mm, b = 280 mm, h = 40 mm. Moment obrotowy bębna MO = 40 N ⋅ m, a prędkość obrotowa bębna n = 300 obr/min. Dodatkowo należy sprawdzić, czy hamulec nie jest narażony na nadmierne rozgrzewanie.

 

Rys. 7.1. Rysunek poglądowy hamulca jednoklockowego − zaznaczono wielkości występujące w zadaniu

 

Uwagi wstępne

Hamulce klockowe stanowią jeden z kluczowych elementów często spotykanych w praktyce inżynierskiej układów mechanicznych. Mechanizm tego rodzaju hamulca przedstawiono na rys. 7.2. Dla hamulca z klockiem mocowanym sztywno zakłada się,
że moment tarcia MT ma przeciwny zwrot aniżeli moment obrotowy bębna MO (rys. 7.1). Aby zahamować bęben, moment tarcia musi pokonać bezwładność bębna oraz napęd pochodzący od silnika, jeżeli silnik w tej samej chwili jest włączony.

Rys. 7.2. Mechanizm hamulca jednoklockowego1

 

Do obliczeń przyjmuje się

Większe wartości MT przyjmuje się dla dużych prędkości obrotowych bębna oraz wymaganego krótkiego czasu hamowania.
Wartość siły nacisku klocka na bęben Pn oblicza się na podstawie siły tarcia T, współczynnika tarcia μ oraz średnicy bębna d. Ponieważ siłę tarcia T definiujemy jako

oraz

więc siłę nacisku klocka na bęben Pn można zapisać w następującej postaci

 


Siła skupiona Pn zastępuje obciążenie ciągłe powstałe w wyniku nacisku klocka na bęben.

Prace obliczeniowe hamulca jednoklockowego zazwyczaj obejmują:
♦ obliczenie sił P, którą należy przyłożyć do hamulca, żeby zahamować bęben,
♦ ustalenie wymiarów klocka hamulcowego z warunku na naciski powierzchniowe,
♦ sprawdzenie hamulca z warunku na rozgrzewanie.

Odpowiednie wartości:
♦ współczynnika tarcia μ,
♦ dopuszczalnej temperatury pracy elementów trących się, tzn. klocka i bębna,
♦ dopuszczalnych nacisków powierzchniowych pdop,
♦ dopuszczalną wartość iloczynu (pν) nacisków powierzchniowych p i prędkości obwodowej bębna ν przyjmuje się odpowiednio do zastosowanych materiałów wg tabl. 7.1.

W przypadku projektowania hamulców dodatkowo należy uwzględnić warunek na rozgrzewanie


Siły działające na dźwignię tworzą dowolny płaski układ sił, i są to:

♦ siła nacisku Pn,
♦ siła P przykładana na końcu dźwigni oraz siła działająca na sworzeń w punkcie A, będące reakcjami od siły nacisku Pn,
♦ siła tarcia T.

W celu wyznaczenia siły P (stosownie do oznaczeń na rys. 7.1) rozpatruje się warunek równowagi dźwigni względem punktu A, będącego punktem obrotu dźwigni

 

Tablica 7.1. Charakterystyka wybranych materiałów ciernych

Materiały pary ciernej Współczynnik
tarcia μ na sucho
Współczynnik
tarcia μ z olejem
Dopuszczalna
temperatura
tdop [°C] trwale
Dopuszczalna
temperatura
tdop [°C] krótko
Nacisk
dopuszczalny
pdop
[MPa]
Iloczyn
(pν)dop
[MN/(m s)]
żeliwo, staliwo
lub stal
żywica fenolowa 0,25 0,1−0,15 100 150 0,05−0,7 0,3−0,5
żeliwo, staliwo
lub stal
tkanina bawełniana
nasycona
sztuczną żywicą
0,4−0,65 0,1−0,2 100 150 0,05−1,2 0,5−2
żeliwo, staliwo
lub stal
tekstolit, wełna
metalowa
sprasowana
z syntetyczną
gumą
0,4−0,65 0,1−0,2 250 300 0,05−8,0 0,3−0,5
stal węgiel
grafityzowany
0,25 0,05−0,1 300 500 0,05−2 1,0−2,0
żeliwo, staliwo
lub stal
drewno
skóra
korek
0,2−0,35
0,3−0,6
0,3−0,5
0,10−0,15
0,12−0,15
0,15−0,25
100
100
100
160 0,05−0,5
0,05−0,3
0,05−0,1
0,4−2,0
0,3−1,0
0,6−0,8
stal hartowana
z przepływem
bez przepływu
oleju
stal hartowana
lub spiek
metalowy
  0,12−0,17
0,08−0,12
100
100
  0,5−3,0
0,5−4,0
2−4
4−6
żeliwo
żeliwo
stal
żeliwo
0,15−0,2
0,15−0,25
0,03−0,06
0,02−0,1
200
200
300
300
0,8−1,4
1,0−1,8
2−4
1,3−3

Źródło: Z. Osiński, W. Bajon, T. Szucki, Podstawy konstrukcji maszyn. Warszawa, PWN 1975; A. Rutkowski, Części maszyn, WSiP S. A. Warszawa 1986.

 

Średnicę bębna hamulcowego d oraz grubość klocka g zakłada się konstrukcyjnie. Najczęściej przyjmowane wartości zamieszczono w tabl. 7.2. Szerokość bębna hamulcowego przyjmuje się najczęściej większą o 10 mm od szerokości klocka. Długość klocka c powinna się zawierać w granicach (0,52−0,78)d, co odpowiada kątowi pokrycia w granicach 60−90°.

 

Tablica 7.2. Najczęściej przyjmowane wartości średnicy bębna d oraz grubości klocka g

Średnica bębna d [mm] Grubość klocka g [mm] Średnica bębna d [mm] Grubość klocka g [mm]
120 40 400 125
160 50 500 160
200 65 630 200
250 80 710 220
320 100 800 250

Źródło: A. Rutkowski, Części maszyn, WSiP S.A. Warszawa 1986.

Sprawdzenia dopuszczalnej wartość iloczynu pν (równanie (7.5)), czyli warunku na rozgrzewanie dokonuje się na podstawie tabl. 7.1.

 

Rozwiązanie zadania

1. Określenie wartości momentu tarcia
Wykorzystując równanie 7.1 należy obliczyć wartość momentu tarcia. Z dostępnego przedziału współczynnika (1,75−2,5) przyjęto wartość 2,0.

2. Dobór niezbędnych parametrów
Korzystając z tablicy 7.1 (materiał pary ciernej: stal−węgiel grafityzowany) dobrano parametry niezbędne w dalszym toku obliczeniowym:

♦ współczynnik tarcia μ = 0,25,
♦ dopuszczalna temperatura pracy hamulca tdop = 300−500°C,
♦ nacisk dopuszczalny pdop między bębnem a klockiem hamulcowym powinien zawierać się w granicach 0,05−2 MPa,
♦ iloczyn (pν)dop dobiera się z przedziału 1−2 MN/(m ⋅ s).

3. Wyznaczenie długości klocka oraz wartości nacisków powierzchniowych

Długość klocka mierzoną po cięciwie oblicza się z następującej zależności:

 

Fragment pochodzi z książki "Podstawy konstrukcji maszyn”, Autorzy: Ryszard Knosala, Aleksander Gwiazda, Andrzej Baier, Piotr Gendarz, Rok wydania 2018, Wydawnictwo Naukowe PWN

Zaloguj się aby dodać komentarz

Podobne artykuły

« Silniki o trzech zębach twornikaSprzęgło kołnierzowe »

Podziel się ze znajomymi tym artykułem - udostępnij na FB lub wyślij e-maila korzystając z poniższych opcji:

Oferty pracy dla inżynierów
Oferty pracy dla inżynierów

Automatyk – programista PLC

ANIRO Engineering Sp. z o.o.
GDAŃSK, pomorskie
7 000,00 - 10 000,00 + system premiowy

Civil Project Manager

Wild Goose Enviro Ltd
Irlandia, Galway, dowolny Region
Competitive Salary

Inżynier Budowy

KARMAR SA
Nysa, dolnośląskie

Inżynier Automatyk

Eberspächer Climate Control Systems Sp. z o.o.
Godzikowice (pow. oławski),, dolnośląskie

Homologations and Type Approval Engineer (Automotive)

ZF Group
Częstochowa, śląskie

Global Process Expert

ZF Group
Częstochowa, śląskie

wszystkie oferty
PracaTechniczna.pl

Strefainzyniera.pl - rynek, praca, rozwój - wszystko co ważne dla inżynierów

  • Dla pracodawcy
  • Artykuły
  • Praca
  • Publikacje
  • Popularne stanowiska
  • Offer in English
  • Regulamin
  • Regulamin dla klientów
  • Polityka prywatności
  • Polityka cookies
  • Kontakt

© 2011 - 2021 NetPortal

Mapa strony Letnisko blisko